Guds 3-stegs raket!

En trestegsraket har tre syften. Det första steget är till för att lyfta raketen från marken och bort från jordens dragningskraft så högt upp, att nästa steg kan fortsätta att få raketen upp mot en omloppsbana runt jorden. Det tredje steget accelererar raketen till dess slutliga hastighet och höjd för att där låta en satellit, en sond eller ett teleskop utföra det egentliga syftet med raketuppskjutningen.

Frälsningen kan liknas vid en trestegsraket! Alla kristna har förstått att Jesu död på korset var en ställföreträdande död för alla människor. ”Syndens lön är döden” säger Rom 6:23. Därför säger Paulus: ”Vi är begravda med Honom genom dopet till döden, (steg 1) för att leva det nya livet, liksom Messias är uppväckt från de döda genom Faderns härlighet (steg 2). För om vi är förenade med Honom i en död som hans (steg 1), ska vi också vara det (förenade) i en uppståndelse som hans (steg 2).” Rom 6:4-5.

Steg två är Jesu uppståndelse från de döda. Det var för ”vår rättfärdiggörelses skull”, enligt Rom 4:25. När Jesus återuppstod fysiskt blev alla som tagit emot Honom, andligt sett rättfärdiga i Guds ögon. Jesus fullbordade Lagens alla stränga krav på ett rättfärdigt liv och leverne för vår skull! Vi tillräknas hans rättfärdighet. Det innebär att vi inte kan bli mer rättfärdiga än vad vi är, i Honom naturligtvis, inte i oss själva. Skilj på det. Det är steg två i Guds tre-stegs raket.

Steg tre är Jesu himmelsfärd med dess slutdestination: ”Faderns högra sida”! Liksom vi dog i hans död, uppstod i hans uppståndelse, har vi även gjort en andlig himmelsfärd med Honom och sitter nu med Jesus i den himmelska världen, i Messias Yeshua/Kristus Jesus! Paulus sammanfattar de tre stegen i en enda mening i Ef 2:5-6 ”Av nåd är ni frälsta. (steg 1) Han har uppväckt oss med honom (steg 2) och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus (steg 3)”. Jesus sa: ”Den tid kommer, ja, den är redan här…” Joh 4:23. Han åsyftade 1000-års riket som vi redan nu har fått ett förskott på i och med den helige Andes gåva, och i och med det, nästa tidsålders krafter. På samma sätt sitter vi redan nu på Faderns högra sida på Jesu tron, enligt Upp 3:21: ”Den som segrar ska jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Far på hans tron.” 

Jag vet att du har tillgodogjort dig de två första stegen, men har du även tillgodogjort dig steg 3? Kan du se dig själv sitta på Maktens och Majestätets högra sida, i Kristus Jesus? Om inte, måste du meditera över detta och be om att få ”vishetens och uppenbarelsens ande” (Ef 1:17) över dessa dyrbara sanningar, ”så att ni får en rätt kunskap om Honom”!

När du kan se dig själv i Kristus, på Maktens & Majestätets högra sida, då kan du börja utföra det som du egentligen blev frälst till att göra, liksom satelliten/sonden/teleskopet i sin omloppsbana gör. För det handlar ju inte om att bara skjuta iväg en bärraket i tre steg och sedan gå hem och titta på bilderna av ”fyrverkeriet”!

Detta fantastiska beskriver Paulus med dessa ord i Ef 1:18-23 ”Jag ber att era hjärtans ögon ska få ljus så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till, hur rikt och härligt hans arv är bland de heliga och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft har varit verksam. Den kraften lät han verka i Kristus när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, högt över alla härskare, makter, krafter och herradömen och alla namn som kan nämnas, inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande. Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvud över allting gav han till församlingen som är hans kropp, fullheten av honom som uppfyller allt i alla.” 

Detta är stadig mat som måste smältas innan de kan förstås och göra nytta i våra liv. Så läs dessa ord flera gånger under bön om att kunna förstå och tillämpa dessa andliga sanningar i ditt liv.

För den första församlingen var detta inga konstigheter. Därför kunde Paulus skriva till de troende i Rom att ” Fridens Gud ska snart krossa Satan under era fötter.” Rom 16:20. Han trodde fullt och fast att församlingen skulle fortsätta att råda i andevärlden ”över alla härskare, makter, krafter och herradömen och alla namn som kan nämnas, i denna tidsålder” för att åter citera Ef 1:21. (Men så blev det inte, utan ett gigantiskt avfall började i och med kyrkomötet i Nicea år 325.)

 Paulus visste att Gud har i församlingen satt några till profeter, det skriver han om i Ef. 4:11 och att dessa profeter är av Gud satta ”över folk och riken för att rycka upp och bryta ner, förgöra och fördärva, bygga upp och plantera”, enligt Jer. 1:10. Det kan man endast göra om man vet att vi är ”satta med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus (steg 3)”, Ef 2:6. Så mitt råd till dig är att du ber Gud om hans hjälp att ”göra din kallelse och utkorelse fast”, enligt 2 Petr 1:10 ”Var därför desto ivrigare, bröder, att befästa er kallelse och utkorelse. Gör ni det ska ni aldrig någonsin falla”. Eller som 2 Kor 2:14 säger: ”Vi tackar Gud, som ständigt för oss fram i Kristi segertåg”. 

Det kan Han göra för Han ”har fått all makt i himlen och på jorden” enligt hans egna ord! Denna makt har han delegerat till Församlingen och dess medlemmar i Matteus 16:19 ”Jag ska ge dig himmelrikets nycklar. Allt som du binder på jorden ska vara bundet i himlen, och allt som du löser på jorden ska vara löst i himlen." Och sedan till alla sina lärjungar i Matteus 18:18-20 ”Jag säger er sanningen: Allt som ni binder på jorden ska vara bundet i himlen, och allt som ni löser på jorden ska vara löst i himlen. Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så ska de få det av min Far i himlen. För där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem." 

Dessa löften har fått sin himmelska bekräftelse i liknelsen om den förlorade sonen. Han fick ju en signetring på sin hand av Fadern. ”Ta fram den finaste dräkten och klä honom, och sätt en ring på hans finger.” Luk 15:22. Den ”detaljen” i liknelsen går de flesta förbi. Men den har med dåtidens politiska kultur att göra. Du har det i berättelserna om kung Ahab och Isebel. ”Därefter skrev hon brev i Ahabs namn och satte sigill under med hans signetring och sände breven till de äldsta och de förnämsta i Nabots stad som bodde där tillsammans med honom. Så här skrev hon i breven: ”Utlys en fasta och låt Nabot sitta längst fram bland folket. Låt sedan två onda män sätta sig mitt emot honom och låt dem vittna mot honom och säga: Du har förbannat Gud och kungen. För sedan ut honom och stena honom till döds.” De äldste och de förnämsta männen som bodde i hans stad gjorde som Isebel hade befallt dem, precis som det var skrivet i de brev hon hade sänt till dem.” 1 Kung 21:8-11.

Du har det igen i berättelsen om Ester och Haman. ”Kungen tog då av signetringen från sin hand och gav den till agagiten Haman, Hammedatas son, judarnas fiende.” Ester 3:10 ”Kungen tog av sig signetringen, som han hade tagit tillbaka från Haman, och gav den till Mordokaj. Och Ester satte Mordokaj över Hamans hus.” Ester 8:2.

Sist men inte minst har vi det i Haggai 2:24 ”På den dagen, säger Herren Sebaot, ska jag ta dig, min tjänare Serubbabel, Shealtiels son, säger Herren, och göra dig till en signetring. För jag har utvalt dig, säger Herren Sebaot.”

Du är också utvald och dyrbar i Herrens ögon! Använd din ”signetring”. Skriv under alla dina böner med den, för dess signum är Namnet över alla namn och har Korsets tecken!

Det är på detta sätt du kan be med auktoritet från Ovan, så att säga. Vi kan likt Jesus, tala med auktoritet och inte utifrån en religiös tradition, egen eller andras. ”Folk blev överväldigade av hans lära, för han undervisade dem med auktoritet och inte som de skriftlärda.” Markus 1:22. (med auktoritet och inte som de skriftlärda: De skriftlärda grundade sin lagtolkning på den rabbinska traditionen i "de äldstes stadgar" (Markus 7:3f), medan Jesus talar med gudomlig auktoritet. SFB:s not.)

Kommentarer

14.03.2021 07:13

Patrik Drusian

Herren är våran frid stiftare

14.03.2021 08:58

Olof

Tack broder!