Midnattsropet kommer snart!

Enligt Jesus i Matteus 25:1-13 ska det bli ett andligt uppvaknande innan uppryckandet, (som föregår Jesu återkomst!) i form av ett midnattsrop i vers 6. Detta midnattsrop drömde jag om nyss. Jag såg liksom "den Osynlige" stå bredvid en soffa som Han hade vält och ställt på högkant. När jag bad om uttydningen av drömmen kom detta ord till mig direkt: Midnattsropet! Drömmen syftar tydligt på svensk kristenhet som är djupt försoffad! För några decennier sedan var det vanligt med bibelstudium på onsdagkvällar i alla frikyrkor, väckelsemöten på lördagarna och söndagsgudstjänst med förbön för sjuka, profetiska hälsningar, tungotal med uttydning, osv. Allt detta är borta. Nu är det endast ett möte i veckan. Resten av veckan tillbringar många kristna framför TV:n/datorn/plattan, djupt försoffad av att följa alla tv-serier och program, sportevenemang och underhållning som man "måste" följa. A.W. Tozer skrev redan på 1970-talet om "Den stora guden Underhållning" i sin bok Den rättfärdiges rot, och även i Pärlor. På den tiden fanns det bara en tv-kanal, TV:n var svartvit och inga sändningar efter kl 23! Jämför med dagens situation. Det finns 100-tals kanaler, allt i färg och i HD på 50-tums platt-tv med dygnetrunt sändningar. För att inte tala om innehållet! På 1970-talet var det inga svordomar, inga dokusåpor med livesända samlag, ingen PK-propaganda, inga HBTQ-filmer osv, i programmen. Nu är det vardagsmat. 

Jesus tänker alltså välta allas våra TV-soffor över ända och ställa dem på högkant så att vi inte kan sitta i dem längre! Hur det kommer att gå till vet jag inte, inte heller när det kommer att ske. Men att det kommer att ske är jag övertygad om. Antagligen förr än senare. Kanske kommer Han att öva prickskytte på alla TV-satelliter med en asteroidsvärm eller en solstorm som slår ut alla kommersiella satelliter? 

"Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor." Detta uppvaknande kommer att ske brutalt. Lika brutalt som när någon välter soffan man sitter på eller ligger i. Sedan kommer en längre tid av att "göra i ordning sina lampor." Det är så mycket som måste läggas tillrätta, helgas, tränas, prövas, helas, utrustas, smörjas, upprättas, förvandlas, osv. Jesus kommer inte för att hämta en brud som har "fläckar, skrynklor och annat sådant" Ef. 5:27. Nej, det kommer att ta tid, flera år innan Han har hunnit "helga den, sedan han renat den med vattnets bad i kraft av (Bibel-) Ordet, och föra fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller annat sådant. Helig och fläckfri skulle den vara." Ef 5:26-27.

Med andra ord kommer det att krävas en återgång till veckovisa bibelstudier, (d.v.s. "vattnets bad i kraft av Ordet"), helgelsemöten, väckelsemöten, bönemöten, fastedagar, bönegrupper, bibelstudiegrupper, och mycket annat för att åstadkomma en Brud som är redo och värdig att få "gå in med honom in till bröllopsfesten", vers 10. Vakna du som sover i tv-soffan!