Varför var Israel ockuperat av Romarriket på Jesu tid?

När Israels Messias äntligen sändes av Gud till jorden, varför levde inte det judiska folket då i en fri och självständig nation? Har du någonsin undrat över det? Låt oss gå igenom det svar som jag kan se i Bibeln om detta.

"Se, vi går upp till Jerusalem, och Människosonen kommer att överlämnas till översteprästerna och de skriftlärda. De ska döma honom till döden och utlämna honom åt hedningarna, som ska håna honom och spotta på honom, gissla och döda honom.” Mark 10:33-34. Sanhedrin/Stora rådet, dömde Jesus till döden, men hedningarna verkställde deras dom.

“Redan tidigt på morgonen tog översteprästerna sitt beslut tillsammans med de äldste och de skriftlärda, hela Stora rådet. De band Jesus och förde bort honom och utlämnade honom till Pilatus.” Mark 15:1

“Pilatus sa till dem: "Ta ni honom och döm honom efter er lag!" Judarna sa: "Vi har inte rätt att avrätta någon.” Joh 18:31 (År 6 e.Kr hade Rom fråntagit judarna rätten att utdöma dödsstraff. Fotnot i FB) 

Hade Romarriket inte fråntagit Sanhedrin rätten att verkställa sina egna dödsdomar, då hade Jesus stenats till döds, för det första, inte korsfäst honom. För det andra hade det även inneburit att ingen hedning medverkat till Jesu död! Då hade Han inte dött för våra synder också, utan enbart för det Judiska folkets synder!  Hemska tanke!!! Men tack och lov säger 1 Joh 2:2 ”Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra, utan också för hela världens.” Stora rådet stod som representanterför hela det judiska folket. Pilatus och de romerska soldaterna stod som representanter för alla hedningar.

“Jesus tog de tolv åt sidan och sa till dem: "Se, vi går upp till Jerusalem, och allt som är skrivet om Människosonen genom profeterna ska gå i uppfyllelse. Han ska utlämnas åt hedningarna, och de ska håna och skymfa honom, spotta på honom, gissla honom och döda honom. Och på tredje dagen ska han uppstå." Men lärjungarna förstod ingenting av detta. Det var fördolt för dem, och de fattade inte vad han menade.” Luk 18:31-34. 

Försoningen, Korset, Golgata, är det svåraste att förstå för den naturliga människan. Endast en pånyttfödd person kan få ljus över detta. Har du problem med detta bör du be om “visdomens och uppenbarelsens ande så att ni får en rätt kunskap om honom.” Ef 1:17.

“Det var Herrens vilja att slå honom och låta honom lida. När du gör hans liv till ett skuldoffer, får han se avkomlingar och leva länge, och Herrens vilja ska ha framgång genom hans hand. Genom den möda hans själ har utstått får han se och bli tillfreds. Genom sin kunskap förklarar min rättfärdige tjänare de många (alla) rättfärdiga, och han bär deras skulder. Därför ska jag ge honom de många (alla) som hans del, och de starka ska han få som byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och räknades bland förbrytare, han som bar de mångas (allas) synd och gick in i överträdarnas ställe.” Jes 53:10-12.

“Efter Guds bestämda plan och beslut blev han utlämnad, och med hjälp av de laglösa spikade ni upp honom och dödade honom.” Apg 2:23.

 “Ja, de gaddade verkligen ihop sig i denna stad mot din helige tjänare Jesus som du har smort. Herodes och Pontius Pilatus gick samman med hedningarna och Israels stammar för att utföra det som du med din hand och ditt beslut hade förutbestämt.” Apg 4:27-28.

Så här förklarar Paulus det hela i Rom 3:29 “Eller är Gud bara judarnas Gud? Är han inte också hedningarnas? Jo, också hedningarnas.”  och i Rom 5:15-19 “Men syndafallet kan inte jämföras med nåden. För om de många (alla) dog genom en endas fall, så har Guds nåd och gåva så mycket mer överflödat till de många (alla) genom en enda människas nåd, Jesu Kristi nåd. Inte heller kan gåvan jämföras med det som kom genom en endas synd. Domen kom genom en enda och ledde till fördömelse, men gåvan kom efter mångas (allas) överträdelser och ledde till ett frikännande. För om döden kom att regera efter en endas fall genom denne ende, hur mycket mer ska då inte de som tar emot den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva få regera i liv genom den ende, Jesus Kristus? Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet lett till ett frikännande, till liv för alla människor. Liksom de många (alla) stod som syndare genom en enda människas olydnad, så ska också de många (alla) stå som rättfärdiga genom den endes lydnad.” Hall El u Yah!