Vad händer efter den arabiska våren?

Först arabisk vår, sedan Himmelrikets sommar!

Jesus gav oss en liknelse i Lukas 21:29-33 om denna tidsålders avslutning. Han sa: "Se på fikonträdet och alla andra träd. Så snart ni ser att de knoppas, förstår ni av er själva att sommaren redan är nära. När ni ser att detta händer, vet ni på samma sätt att Guds rike är nära.” Fikonträdet är en av flera symboler på det israeliska folket och dess nation. T.ex. läser vi i Hosea 9:10 ”Jag såg era fäder som förstlingsfrukter på ett fikonträd.” Alltså förstår vi att Jesus menade att vi ska studera Israel, och alla andra ”träd”, d.v.s. nationer som har börjat knoppas sedan 1948. Med Israels återfödelse som nation började en massiv frigörelse från sekellång kolonialism, imperialism, utsugning och fattigdom. I stort sett hela Nordafrika och alla Mellanösterns länder fick sin självständighet efter det att Israel återuppstod.


Jesus säger att Guds rikes manifestation, det 1000-åriga fredsriket under hans ledning från Jerusalem, kan liknas vid sommar. Det är ju den bästa årstiden som alla längtar till. Men innan varje sommar måste det komma en vår först. Jag tror det är profetiskt att alla omvälvningar inom arabvärlden kallas för den arabiska våren. Den Högste såg helt enkelt till att upproret som störtade Tunisiens diktator började i januari månad 2011, vilket sedan blev den dominoeffekt som kallas ”den arabiska våren”. För det handlar om att alla muslimska arabnationer ska hinna omgruppera sig inför slutstriden som vi läser om i Daniel 11:40 ”Men vid ändens tid ska kungen i Söderlandet drabba samman med honom. Kungen i Nordlandet skall då storma fram mot denne med vagnar och ryttare och en stor flotta. Han skall rycka in i länderna och svämma över och dra igenom dem.” Nordlandet är Romarriket, EU/NATO. Det kan vi utläsa av Daniel 11:5-6 som handlar om inga mindre än Cleopatra och Julius Caesar! ”Kungen i Söderlandet ska bli mäktig. Och av hans furstar ska en vara mäktigare än han, och hans herravälde ska bli stort. Efter några år ska de ingå förbund med varandra och dottern (Cleopatra) till Söderlandets kung ska komma till kungen i Nordlandet (kejsare Julius Caesar) för att träffa en överenskommelse. Men hon ska inte kunna behålla den makt hon vinner och hans makt ska inte heller bestå. Hon ska offras tillsammans med dem som förde henne dit, både hennes far och den man som en tid gav henne makt.”


Kungen i Söderlandet” är det nya Kalifat som allt fler muslimer ropar på. Alltså en sammanslutning av (sunni)muslimska länder under Egyptens ledning. Kanske är det plötsligt uppflammande protesterna i Turkiet ämnade till att förhindra Turkiet att bli det nya Kalifatets ledarnation, vilket premiärminister Erdogan uttryckligen sagt att Turkiet vill bli. Men det profetiska ordet förhindrar att så sker. Turkiet (Togarma i Bibeln) hör hemma i den sammanslutning av länder som räknas upp i Hesekiel 38-39 under Rysslands ledning.

Kungen i Nordlandet” är EU under Antikrists ledning, fastän han inte visat sig vara det förrän han har slutit det 7-åriga förbundet med alla länder, inklusive Israel, som han sedan ska bryta efter 3,5 år, enligt Daniel 9:27.

”Nu samlas många hednafolk mot dig, och de säger: ´Låt henne bli orenad och låt våra ögon se med lust på Sion.´Men de känner inte HERRENS tankar, de förstår inte hans rådslut, att han har samlat dem som kärvar till tröskplatsen. Stå upp och tröska, du dotter Sion, ty jag ska ge dig horn av järn och klövar av koppar. Du ska krossa många folk och helga bytet från dem åt HERREN, deras skatter åt hela jordens Herre.” Mika 4:11-13

”Vänta därför på mig, säger HERREN, på den dag då jag står upp för att ta byte. Ty detta är mitt domslut: Jag ska förena folk och samla kungariken för att utgjuta över dem min förbittring, hela min vredes hetta. Ty av min nitälskans eld ska hela jorden förtäras.” Sefanja 3:8.

Så ha ingen islamskräck, sluta vara förvirrad. Herren har allt detta kaotiska i sin hand. Endast det som Han kan använda för sina eviga syften, tillåts hända. Det pågår ingen islamsk "väckelse", det är inte islam eller muslimer som leder utvecklingen i den arabiska våren, det gör HERREN. Han ”samlar kungariken och förenar folk”, som Sefanja sa, för att hans tjänare profeternas förutsägelser ska gå i bokstavlig uppfyllelse!

Studera Bibelns profetior, följ med i den internationella nyhetsförmedlingen via evangelikala nyhetsmedia, då kan även DU lägga det eskatologiska pusslet. Det kallas profetisk samhällsanalys att jämföra tidens tecken med Bibelns profetior. Det var något som Jesus förväntade sig av de skriftlärda att de skulle ha lärt sig: "På kvällen säger ni: Det blir vackert väder, för himlen är röd, och på morgonen: I dag blir det oväder, för himlen är röd och mulen. Himlens utseende förstår ni att tyda, men tidernas tecken kan ni inte tyda.” Matt 16:2.

Tyvärr är många av dagens kristna inte bättre. De sover och säger i sina hjärtan: ”min Herre kommer inte så snart”, Lukas 12:45. Men det går att vara vakande i anden och se hur alla tidens tecken ställs i ordning ett efter ett för att Jesu återkomst ska kunna bli verklighet! Det största av alla dessa tidstecken är naturligtvis Israels återuppståndelse från de döda! Fortsätt själv med att ha Israel och Jerusalem i fokus i dina studier så kommer du att hamna rätt!

Var som Isaskars söner i 1 Krön 12:32. De "förstod tidstecknen väl och insåg vad Israel borde göra." Lycka till!

Kommentarer

18.09.2016 16:06

Viveka Svensson

Shalom och tack för en bra undervisning om Den arabiska våren. Du har helt klart en viktig uppgift som lärare.

23.01.2015 16:45

olof

Koranens gud har ju ingen son, men det har Bibelns Gud. Hur kan det då vara samme Gud?

21.11.2018 15:31

Maja B

Det ÄR inte samme Gud i Bibeln och Koranen helt enkelt!