Jesu varning till alla pingstvänner och karismatiker!

Är du laglös?

Jesus varnar alla pingstvänner och karismatiker i Matteus 7:21-23 för att leva laglöst, dvs att strunta i Mose lag. ”Inte ska var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!”

 När Bibeln använder ordet laglös menas inte kriminalitet/anarkism. Antikrist kallas i Bibeln för den Laglöse, i 2 Tess 2:8-9. Han kommer inte att vara en superskurk, utan just Laglös, Toralös, för han ska ”avskaffa de dagliga offren (i ett nytt tempel i Jerusalem) och förändra heliga tider och lagar”, Dan 7:25 och 9:27. Tora betyder i första hand undervisning, i andra hand instruktion, först i 3:e hand översätts det hebreiska ordet tora till lag! 

Hur pass toralydig ska man då var som frälst ickejude? Det är den stora och jätteviktiga frågan som jag här nedan ger mitt svar på, efter många års studier i ämnet. Det handlar om att “föra alla hednafolk in i trons lydnad” som Paulus nämner i Romarbrevet 1:5 och 16:26. “Lydnad är bättre än offer”, 1 Sam 15:22.

För det första måste ordet tora definieras, vilket jag har gjort ovan. För det andra måste man skilja på jude och hedning, respektive man och kvinna. För det tredje måste man skilja på präst/pastor/bibellärare/apostel/profet/evangelist, och lekman/gräsrot.

Det judiska folkets lärde har samlat hela Mose lag i 613 bud. De allra flesta kristna har fått uppfattningen att alla som vill bli förklarade som rättfärdiga av Gud, måste hålla alla dessa bud, vilket med rätta hålls för att vara helt omöjligt. Men det är inte vad som gäller i denna sak! Av dessa 613 bud handlar över 400 av dem om den levitiska gudstjänsten. Andra bud handlar om vad endast översteprästen får- och inte får göra. Andra bud handlar om vad kvinnor får- och inte får göra, medan återigen andra bud handlar om vad män får göra och inte. De flesta buden gäller endast Israels barn boende i Landet, med ett Tempel- och ett Sanhedrin i funktion. Några bud gäller såväl hedningar (ickejudar) som judar.

Alla kritiker av Mose lag kan inte ens svara på frågan vilket det första av de 613 buden är! Hur pass insatt i frågan är man då egentligen? Bud nr 1 lyder: ”Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden.” Visst är det ett “tungt” och “omöjligt” bud att lyda? 

“Kom ihåg min tjänare Moses lag som jag gav honom på Horeb, stadgar och föreskrifter för hela Israel. Se, jag ska sända er profeten Elia innan Herrens dag kommer, den stora och fruktansvärda. Han ska vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, så att jag inte kommer och viger landet åt förintelse.” Malaki 4:4-6. Mose lag gäller HELA ISRAEL, d.v.s. även oss imypade! “Fäderna” är det judiska folket och “barnen” är vi kristna! Streta inte emot Elias ande som nu verkar genom detta bibelstudium!

Generellt kan man säga att de s.k. “negativa” buden gäller även hedningen, typ: “Du ska inte mörda” men inte de “positiva” buden, typ: “Du ska göra det och det”, när det gäller de religiösa buden. Men de civilrättsliga buden likställer juden och hedningen. “Israels barn och främlingen och den inneboende bland dem ska ha dessa sex städer som tillflyktsorter, dit var och en som av misstag dödat någon ska kunna fly.” 4 Mos 35:15.

45 av de “negativa buden” förbjuder avgudadyrkan, t.ex. 5 Mos 7:25-26  “Deras avgudabilder ska du bränna upp i eld. Du ska inte ha begär till det silver och guld som finns på dem och inte ta något av det själv så att du blir snärjd av det, för det är avskyvärt för Herren din Gud. Du ska inte låta något avskyvärt komma in i ditt hus, så att inte också du blir vigd åt förintelse. Du ska räkna sådant som ytterst skändligt och avskyvärt. Det är vigt åt förintelse.” Är detta “tunga bud, omöjliga att hålla”? Nej, jag har aldrig haft några problem med att inte ha en buddhastaty i mitt hem, t.ex.

25 andra “negativa bud” handlar om otukt och sexuella perversionen, t.ex. 3 Mos 18:17-23 “Du ska inte blotta en kvinnas nakenhet och dessutom hennes dotters. Du ska inte heller ta till hustru hennes sondotter eller dotterdotter och blotta deras nakenhet. Det vore en skam, för de är ju dina nära släktingar. Du ska inte ta till hustru en kvinna som är syster till din hustru, så att du väcker fiendskap mellan dem genom att du blottar också hennes nakenhet medan din hustru lever. Du ska inte röra en kvinna och blotta hennes nakenhet när hon är oren under sin månadsrening. Du ska inte ligga med din nästas hustru, så att du genom henne orenar dig. Du ska inte offra något av dina barn åt Molok. Du ska inte ohelga din Guds namn. Jag är Herren. Du ska inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt. Du ska inte ligga med något djur, så att du genom det blir oren. Inte heller ska en kvinna ställa sig framför ett djur för att para sig med det. Det är naturvidrigt.” Är dessa bud “tunga och omöjliga att hålla”? Självklar inte!

Bland de positiva buden som en frälst hedning förväntas hålla är bön, trosbekännelse och att fira HERRENS högtider. 

Bön, helst vid 3:e timmen och 9:e timmen, dvs vid 09-tiden och vid 15-tiden. Varför det? Jo, Jesus korsfästes vid 3:e timmen (morgonoffret) och dog vid den 9:e timmen (aftonoffret). Detta synsätt har även Kyrkan bevarat i den s.k. tidegärden, bönetimmarna, vilket har sin upprinnelse i Apg. 2:42: “De höll troget fast vid apostlarnas undervisning och vid gemenskapen, brödsbrytelsen och bönerna.”  Vi kan se i Apg 2:15, 3:1 och 10:3 att urkyrkan fortsatte att hålla dessa bönetimmar: “Det är inte som ni tror att de är berusade. Det är ju bara tredje timmen på morgonen! Nej, det är detta som är sagt genom profeten Joel….”  “Petrus och Johannes var på väg upp till templet vid bönetimmen, den nionde timmen.”  “En dag runt nionde timmen såg han tydligt i en syn hur en Guds ängel kom in till honom och sa: "Cornelius!" På de flesta svenska arbetsplatser har man fikapaus just kl 9 och 15, så det går bra att ha sin bönestund då, enligt min egen erfarenhet vid Umeå tingsrätt.

Trosbekännelsen är den som Jesus hänvisar till i Markus 12:28-31 “En av de skriftlärda som hade hört dem diskutera insåg att Jesus hade gett dem ett bra svar. Han kom fram och frågade honom: "Vilket är det främsta av alla buden?" Jesus svarade: "Det främsta är detta: Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en. Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du ska älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa."

Jesus citerade den Toratext som alla judar har i den Mezuza som sitter på dörrkarmen till sitt hem, som är från 5 Mos 6:4-9. Om vår Mästare sa att detta citat är det främsta budet, större än något av 10 Guds bud till och med (!), hur mycket mer borde inte vi då också göra som det judiska folket har tolkat innebörden av detta bud, nämligen att citera det varje dag i våra böner! Dessutom är detta den enda trosbekännelse som är Biblisk! Alla andra trosbekännelser är intellektuella och högmodiga försök att förklara treenigheten, vilket bara har skapat kyrkosplittringar.  “Det fördolda (3-enigheten) hör HERREN, vår Gud till, men det uppenbarade gäller för oss och våra barn till evig tid”, 5 Mos 29:29. 

“Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, eftersom Gud har uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt.” Rom 1:19-20.

Bordsbön bör vi bedja innan vi äter någon måltid. “Han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen, tackade Gud (Den judiska bordsbönen som troligen användes redan på Jesu tid lyder än i dag: "Lovad är du, Herre vår Gud, världens Kung som frambringar bröd ur jorden.") (jfr Ps 104:14) bröt bröden och gav dem till lärjungarna, och de gav dem till folket.”Matteus 14:19-20 + not i SFB 2015.

HERRENS högtider. De första kristna firade inte Jul, Trettondag Jul, Midsommar, Kristi himmelsfärds dag, och Alla helgons dag. De firade endast de helger som i Bibeln benämns “HERRENs högtider” i 3 Mos 23. De är alltså Herrens högtider, inte judarnas! Den som tror på HERREN ska naturligtvis fira hans högtider, och inga andra! Dessutom borde vi återgå till den bibliska kalendern för att kunna gå i takt med Himmelen!

Kyrkan har gjort samma synd som kung Jerobeam gjorde i 1 Kung 12:32-33, genom att hitta på egna högtider.

Inte ens Påsk och Pingst firar Kyrkan på det föreskrivna sättet, nämligen vid fullmåne. Se 3 Mos 23:5 och v. 15. Istället beslöt den ofrälste soldyrkaren, kejsaren Konstantin den store som ordförande vid det första kyrkomötet i Nicea år 325, att Kyrkans firande av påsk och pingst, inte fick sammanfalla med judarnas, utan påskdagen skulle vara första söndagen efter första fullmåne efter vårdagjämningen. Lövhyddohögtiden beslöt man att inte fira alls, trots att den är så tydligt kopplad till just hedningarna! Se Sakarja 14:16-19. 

Sabbaten förbjöd kyrkomötet att uppmärksammas på något som helst sätt. I stället skulle solens dag, Sunday, firas som Kyrkans vilodag. Jmf vad Jesaja 58:13-14 och 66:23 säger om den saken!

“Så säger Herren: Håll fast vid det som är rätt, handla rättfärdigt, för snart ska min frälsning komma och min rättfärdighet uppenbaras. Salig är den människa som gör så, den människoson som håller fast vid det, som tar vara på sabbaten och inte ohelgar den, som avhåller sin hand från att göra något ont. Främlingen som sluter sig till Herren ska inte säga: "Herren kommer att skilja mig från sitt folk."…”De främlingar som sluter sig till Herren och vill tjäna honom och älska Herrens namn och vara hans tjänare, alla som tar vara på sabbaten och inte ohelgar den, som håller fast vid mitt förbund, dem ska jag föra till mitt heliga berg och ge dem glädje i mitt bönehus. Deras brännoffer och slaktoffer ska tas emot på mitt altare, för mitt hus ska kallas ett bönens hus för alla folk. Så säger Herren Gud, han som samlar Israels fördrivna: Ännu fler ska jag samla till honom, till hans församling.” Jes. 56:1-3, 6-8.

“Om en främling bor hos er och vill fira Herrens påskhögtid, ska han fira den enligt de stadgar och föreskrifter som gäller för påskhögtiden. Ni ska ha en och samma stadga för främlingen och för den infödde i landet.” 4 Mos 9:14.

“När en främling som bor hos er eller någon som vistas ibland er i kommande släkten vill offra ett eldsoffer till en ljuvlig doft för Herren, ska han göra så som ni gör. Inom församlingen ska samma stadga gälla för er och för främlingen hos er, en evig stadga från släkte till släkte. Som det är för er, så ska det vara för främlingen inför Herrens ansikte. Samma lag och samma rätt ska gälla för er och för främlingen som bor hos er.” 4 Mos 15:14-16. 

Matreglerna. Kosher betyder lämplig, passande, med syftning på Torans matregler. Kom ihåg: Tora betyder undervisning, instruktion. Så Torans matregler är Skaparens instruktioner om hur vi bäst sköter om våra kroppar och vår hälsa. Är det “lagiskt” att följa Skaparens råd för vår bästa hälsa? Nej!

Apostlarnas beslut i Apg 15:19-21 om vilka lagar som frälsta hedningar skulle åläggas, syftade till att möjliggöra bordsgemenskap mellan jude och hedning så att den s.k. “agapemåltiden” kunde hållas. Den skulle åskådliggöra inympandet av hedningen i Israel, d.v.s. Guds församling. Se Jesaja 56:8 “Så säger Herren Gud, han som samlar Israels fördrivna: Ännu fler ska jag samla till honom, till hans församling.” 

Kärleksmåltiderna skulle demonstrera Korsets kraft att riva ned skiljemuren, fiendskapen mellan hedning och jude, se Ef 2:14-15 (1917 års övers.) + SFB-not. “Han är vår frid, han som gjorde de två till ett och rev ner skiljemuren (en mur skilde hedningarna från Israel och från Gud. I Jerusalems tempel fanns en mur som skilde "hedningarnas förgård" från det inre tempelområdet.) Ty i sitt kött gjorde Han om intet budens stadgelag för att av de båda i sig skapa en enda ny människa och så skapa frid. Så skulle Han i en enda kropp försona de båda med Gud genom korset, sedan Han där hade dödat fiendskapen.” “stadgelag” avser fariséernas stadgar (Matt. 15:6), att judar inte fick umgås med hedningar, se Joh 4:9, Apg 10:28 och 11:3!

Förkunnarnas ansvar att undervisa och predika tillämpliga delar av Toran för oss frälsta hedningar.

Präster och pastorer, bibellärare och förkunnare av Guds Ord har ett väldigt stort ansvar att rätt förkunna vad som gäller för oss frälsta, inympade hedningar i Israels församling. Jak 3:1 säger: “Inte många bör bli (bibel)lärare. Ni vet ju att vi ska få en strängare dom.” 

“Varje onyttigt ord som människor talar ska de få svara för på domens dag. Efter dina ord ska du frias, och efter dina ord ska du fällas." Matt 12:36-37.

“Därför ska den som upphäver ett av de minsta av dessa bud och lär människorna så kallas minst i himmelriket. Men den som håller dem och lär ut dem, han ska kallas stor i himmelriket.” Matt 5:19. 

“Därför är varje skriftlärd som har blivit en himmelrikets lärjunge som en husbonde som ur sitt förråd hämtar fram både nytt och gammalt." Matt 13:52.

“Sedan talade Jesus till folket och till sina lärjungar: "De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Allt som de lär er ska ni därför göra och hålla. Men deras gärningar ska ni inte ta efter, för de talar men handlar inte.” Matt. 23:1-3. Varför har Kyrkan avfärdat rabbinernas 3000-åriga lärdomar rakt av, utan att “forska dagligen i skrifterna för att se om det kan förhålla sig så som de säger”, för att citera Apg 17:11 lite fritt?

“Gå till de levitiska prästerna och till den som på den tiden är domare. Dem ska du fråga till råds och de ska meddela dig vad som är rätt. Du ska göra det de meddelar dig på den plats som Herren utväljer, och du ska noggrant följa allt som de lär dig. Efter den lag de undervisar dig i och efter den dom de avkunnar för dig ska du handla. Du ska inte vika av från de ord de meddelar, varken åt höger eller åt vänster. Men om någon handlar i sådant övermod att han varken vill lyssna till prästen, som står där och gör tjänst inför Herren din Gud, eller till domaren, då ska den mannen dö. Du ska skaffa bort det onda från Israel. Allt folket ska höra det och frukta och aldrig mer vara övermodiga.” 5 Mos 17:9-13. 

“Och ni ska förstå att jag har gett er denna befallning för att mitt förbund med Levi ska bestå, säger Herren Sebaot. Mitt förbund med honom var liv och frid, och jag gav honom det för att han skulle vörda mig. Och han vördade mig och bävade för mitt Namn. Sann undervisning var i hans mun, ingen orätt fanns på hans läppar. I frid och uppriktighet vandrade han med mig, och han omvände många från deras missgärningar. För prästens läppar ska bevara kunskap, och man ska hämta undervisning från hans mun, eftersom han är en budbärare från Herren Sebaot. Men ni har vikit av från vägen, ni har fått många på fall genom er undervisning. Ni har fördärvat förbundet med Levi, säger Herren Sebaot. Därför har jag också gjort er föraktade och förnedrade inför hela folket, för ni har inte hållit er till mina vägar utan varit partiska när ni undervisar.” Mal 2:4-9.  Känns situationen igen i dagens Sverige?

“De (prästerna) ska lära mitt folk att skilja mellan heligt och oheligt och undervisa dem om skillnaden mellan orent och rent.” Hes 44:23.    “Ni ska skilja mellan heligt och oheligt, mellan orent och rent. Och ni ska lära Israels barn alla de stadgar som Herren har kungjort för dem genom Mose.” 3 Mos 10:10-11.

“Prästerna kränker min lag och vanhelgar mina heliga ting. De skiljer inte mellan heligt och oheligt och undervisar inte om skillnaden mellan rent och orent. De blundar för mina sabbater, och så blir jag vanhelgad mitt ibland dem.” Hes 22:26. 

“Han sa till mig: ”Människobarn, detta är platsen för min tron, platsen för mina fötter, där jag vill bo ibland Israels barn för evigt. Och Israels hus ska inte mer orena mitt heliga namn, varken de själva eller deras kungar, genom sitt horeri och sina kungars döda kroppar och sina offerhöjder. De som satte sin tröskel bredvid min tröskel och sin dörrpost bredvid min dörrpost, så att bara muren fanns mellan mig och dem, och som orenade mitt heliga namn med sina vidrigheter, dem har jag utrotat i min vrede. Men nu måste de avlägsna sitt otuktiga liv och sina kungars döda kroppar från mig. Då ska jag bo ibland dem för alltid.” Hes 43:7-9. 

Varför har Kyrkan alltid låtit kungar och påvar att ha sina gravar i domkyrkor och katedraler, när det förbjuds så tydligt?

“Du ska inte heller resa någon stenstod åt dig, för sådant hatar Herren din Gud.” 5 Mos 16:22. Stenstod är Bibelns ord för obelisk. 

“Herrens ord kom till Jeremia i Tachpanches. Han sa: ”Ta några stora stenar och göm dem i murbruket i tegelgolvet vid ingången till faraos hus i Tachpanches. Gör detta så att de judiska männen ser det och säg till dem: Så säger Herren Sebaot, Israels Gud: Se, jag ska sända bud och hämta min tjänare Nebukadressar, Babels kung, och hans tron ska jag sätta upp ovanpå de stenar som jag har gömt här, och han ska breda ut sin tronmatta över dem. För han ska komma och slå Egyptens land och ge åt döden dem som tillhör döden, åt fångenskapen dem som tillhör fångenskapen och åt svärdet dem som tillhör svärdet. Jag ska tända eld på Egyptens gudatempel, och han ska bränna upp dem och föra bort gudarna. Han ska svepa om sig Egyptens land liksom en herde sveper om sig sin mantel. Sedan ska han dra därifrån i frid. Han ska slå sönder stoderna i Bet-Shemesh i Egyptens land, och Egyptens gudatempel ska han bränna upp i eld.” Jer 43:8-13.

Varför har Vatikanen en egyptisk stenstod upprest som en fallos mitt på Petersplatsen i Rom? Inte bara där, utan det finns 70 egyptiska obelisker, stenstoder, uppställda runt om i världen. 33 i Egypten, 20 i Italien, 6 st i Storbritannien, 2 i USA, osv.

Rättfärdigt liv och leverne. 

“Herren talade till Mose. Han sa: ”Säg till Israels barn: När en man eller kvinna begår någon av de synder som människor kan begå och handlar trolöst mot Herren och drar på sig skuld, ska han bekänna den synd han har begått och ersätta det orätta till dess fulla belopp och till det lägga en femtedel av värdet. Detta ska han ge till den som han har gjort orätt emot.”  Så löser man konflikter kristna emellan: gå till Mose lag och ser efter vad som där undervisas om saken! Varför det? Jo, därför att “finns det något annat stort folk som har stadgar och föreskrifter som är så rättfärdiga som hela denna lag som jag i dag lägger fram för er?” 5 Mos 4:8!

“Ni ska inte rista märken på er kropp för någon död och inte heller bränna in skrivtecken på er.”   3 Mos 19:28.Varför har det blivit så populärt bland kristna att tatuera sig när detta förbud finns?

“Om du på din väg råkar finna ett fågelbo i något träd eller på marken, med ungar eller ägg, och modern ligger på ungarna eller på äggen, ska du inte ta både modern och ungarna. Du ska släppa i väg modern, men ungarna kan du ta för din räkning. Gör så för att det ska gå väl för dig och du ska få ett långt liv.” 5 Mos 22:6-7.  Är det om fågelmodern som HERREN har en sådan omsorg? Är det inte ett inlägg i abortdebatten? Jovisst är det det! Vid fara för den gravida moderns liv, är det tillåtet med abort, annars inte. Jmf Paulus ord: “Det står skrivet i Mose lag: Du ska inte binda för munnen på oxen som tröskar. Är det oxarna Gud bekymrar sig om? Säger han det inte snarare för vår skull? Jo, för vår skull blev det skrivet att den som plöjer och den som tröskar ska göra det i hopp om att få sin del.” 1 Kor 9:9-10.

“En kvinna ska inte bära manskläder och en man ska inte klä sig i kvinnoplagg, för var och en som gör så är avskyvärd för Herren din Gud.” 5 Mos 22:5.  Transvestism och s.k. “cross dressing” har Celine Dion gjort en video kring för att lansera sitt könsneutrala klädmärke NUNUNU. Se denna video: https://www.youtube.com/watch?v=StQXEe4bF2c

Även NT innehåller mycken undervisning, instruktioner (tora) från Gud. Ett tillämpligt “bud” från NT i detta sammmanhang är Rom. 15:26-28 “Makedonien och Achaia har nämligen bestämt sig för att göra en insamling till de fattiga bland de heliga i Jerusalem. Så har de bestämt, och de står också i skuld till dem. För om hedningarna har fått del i deras andliga goda, så är de (hednakristna) också skyldiga att betjäna dem (det judiska folket) med sitt materiella goda.” Hur många kristna lyder detta påbud från Paulus? Inte många!

Boende i Israel eller inte.

“Främlingen som bor hos er inom era portar” är det torauttryck som används om inympade personer före Golgata. Att hedningar som bodde i en muromgärdad stad i Israel, ansågs vara “inympade”, syns av 3 Mos 19:33-34 “När en främling bor hos er i ert land, ska ni inte förtrycka honom. Främlingen som bor ibland er ska räknas som infödd hos er. Du ska älska honom som dig själv. Ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land. Jag är Herren er Gud."

Och: “Den som samlade ihop askan efter kvigan ska tvätta sina kläder och vara oren till kvällen. Detta ska vara en evig stadga för Israels barn och för främlingen som bor ibland dem.” 4 Mos 19:10.

“Inför Herren din Guds ansikte ska du glädja dig på den plats som Herren din Gud utväljer till boning åt sitt namn, du med din son och din dotter, din tjänare och tjänarinna, med leviten som bor inom dina portar och främlingen, den faderlöse och änkan, som du har hos dig.” Detta är lagen om Pingsthögtidens firande i 5 Mos 16:11.

“Detta är stadgan om påskalammet: Ingen utlänning får äta av det, men en slav som är köpt för pengar får äta av det efter att du omskurit honom. Ingen som bor hos er tillfälligt och ingen daglönare får äta av det.”….”Om en främling som bor hos dig vill fira Herrens påskhögtid, ska alla av manligt kön hos honom omskäras. Sedan får han komma och fira den, och han ska då vara som en infödd. Men ingen oomskuren får äta påskalammet. En och samma lag ska gälla för den infödde som för främlingen som bor mitt ibland er.” 2 Mos 12:43-49.

Vad bör man som kristen inte göra?

Man ska inte låta omskära sig för att konvertera till den mosaiska tron. 1 Kor 7:18-19. “Blev någon kallad som omskuren ska han inte ändra på det. Har någon blivit kallad som oomskuren ska han inte låta omskära sig. Det har ingen betydelse om man är omskuren eller oomskuren. Vad som betyder något är att man håller Guds bud.” Ordet “bud” står i plural i denna vers i grundtexten, alltså inte bara Jesu nya bud! 

Inte heller bör en kristen bära böneremmar, tzitzit, kippa, eller ha en mezuza på sin ytterdörrs dörrkarm. Dessa är förbundstecken uteslutande för det judiska folket. ”Tala till Israels barn och säg till dem att de, släkte efter släkte, ska göra tofsar i hörnen på sina kläder och sätta ett mörkblått snöre på varje hörntofs. Ni ska ha sådana tofsar, och när ni ser dem ska ni tänka på alla Herrens bud och göra efter dem och inte följa era egna hjärtan och ögon, som lockar er till otrohet.” 4 Mos 15:38-39. Inympade hedningar är inte samma sak som “Israels barn”.

Om Kyrkan återgick till sabbatsfirande, skulle många judar inte längre kunna säga som “Några fariseer sa: "Den mannen kan inte vara från Gud, han håller ju inte sabbaten!" Joh 9:16. Så länge vi inte håller sabbaten helig, kommer juden aldrig att acceptera att Jesus är Messias, för han förutsätter att det är vår Herre som har lärt oss att inte hålla sabbaten, och då kan inte vår Herre vara det judiska folkets Messias! Ska vi någonsin kunna “provocera judarna till avund” enligt Rom 11:11, då måste vi börja leva i “trons lydnad”, i tillämpliga delar!

Olof Amkoff, bibellärare.

Kommentarer

30.10.2020 08:12

David

Mycket mycket intressant och nyttigt. Må Gud leda flera kristna hit och öppna upp deras hjärtan att se " djupheterna " i Guds ord.

Må Gud välsigna allt du gör kära broder !

ALL ÄRA TILL GUD