Guds Tempel eller "Antikrists tempel"?

Templen i Bibeln

Bibeln talar om 7 st Guds boningar på jorden. 

1Tabernaklet. Det stod i Silo i Efraims bergsbygd i 369 år, inget tempel, men en Guds boning. 

2Salomos tempel (1005 -- 587 f. Kr.) 1:a Templet

 3Serubbabels tempel (Esra, Nehemja, Haggai, Sakarja) Började byggas 538 f.Kr, färdigt 516 f.Kr.

Detta tempel var litet till en början. Herodes började utvidga templet år 20 f. Kr och det stod färdigt 64 e. Kr. Det 2:a Templet

 4. Uppenbarelsebokens Tempel, ”Guds tempel” som Tempelinstitutet håller på med att förbereda. www.templeinstitute.org  Det 3:e Templet. Inte ”Antikrists tempel”!!!

 Upp. 11 De två vittnena  ”Jag fick en mätstång som liknade en stav, och man sa: "Stå upp och mät Guds tempel och altaret och dem som tillber där inne. Men lämna templets yttergård och mät den inte, för den är given åt hedningarna och de ska trampa den heliga staden under sina fötter i fyrtiotvå månader. Och jag ska låta mina två vittnen profetera under 1260 dagar, klädda i säcktyg." Dessa är de två olivträden och de två ljusstakarna som står inför jordens Herre. Om någon vill skada dem, kommer eld ur deras mun och förtär deras fiender. Ja, om någon vill skada dem måste han dödas på det sättet. De har makt att stänga himlen så att inget regn faller under de dagar de profeterar, och de har makt att förvandla vattnen till blod och att slå jorden med alla slags plågor så ofta de vill. 

Och när de har fullgjort sitt vittnesbörd, ska vilddjuret som kommer upp ur avgrunden strida mot dem och besegra dem och döda dem. Deras lik ska bli liggande på gatan i den stora stad som andligt talat kallas Sodom och Egypten och där även deras Herre blev korsfäst. Människor av olika folk och stammar och språk och länder ser deras döda kroppar i tre och en halv dagar, och de tillåter inte att kropparna läggs i någon grav. Och jordens invånare gläder sig över dem och jublar och skickar gåvor till varandra, eftersom de båda profeterna hade plågat dem som bor på jorden. Men efter de tre och en halv dagarna kom livsande från Gud in i dem, och de stod upp på sina fötter igen, och de som såg dem blev skräckslagna. Och de hörde en stark röst från himlen som sade till dem: "Kom hit upp!" Och de steg upp till himlen i ett moln, och deras fiender såg dem. I samma stund blev det en stor jordbävning, och en tiondel av staden störtade samman. Sju tusen människor dödades vid jordbävningen, och resten greps av skräck och gav ära åt himlens Gud. Det andra veropet är över. Se, det tredje kommer snart.”

De två vittnena är Elia och Enok, för de har kvar var sin död att genomgå, enligt Hebr. 9:27. Yeshua sa i Matt 17:11 att ”Elia ska komma och upprätta allt.” Även Kyrkan/Församlingen kommer att upprättas, i den helige Andes kraft, med andra ord! Malaki 4:5-6 bekräftar att Elia ska komma tillbaka, och ”vända fädernas (det judiska folket)hjärtan till barnen (Församlingen) och barnens hjärtan till färderna, innan HERRENS dag kommer, den stora och fruktansvärda.” 

De två olivträden representerar de TVÅ folken som Rom 11 nämner, ”judar”, resp. hedningar.

 De två ljusstakarna (jmf Upp. 2--3) representerar de TVÅ Församlingarna, den hednakristna resp. den judekristna, som tillsammans utgör den ”dubbla strömmen”. En återgång till den första församlingens sammansättning, som Apg. berättar om.

42 månader är 3,5 år  Efter att Templet uppförts kommer den LEVITISKA prästtjänsten att återupptas där. Se Jeremia 33:20-22! Det innebär bland annat att de dagliga offren kommer att utföras, de som ”Antikrist ska avskaffa”, enligt Daniel 9:27, 11:31 och 12:11; citerat av Yeshua i Matt. 24:15-22. Framför allt handlar det om offren under HERRENS högtider. Lövhyddohögtiden kommer att vara av särskild betydelse för oss hedningar under den här perioden av 3,5 år. 

Vi behöver det 3:e templet i Jerusalem så att vi hinner bli välsignade genom Elias och Enoks profetiska förböner, annars skulle övervinnarna inte kunna övervinna! Se Upp. 15:2-3! De har nämligen lärt sig Mose sång, se nedan. Utan det 3:e templet med dess 3,5 år långa period av förböner för Församling, länder och folk, skulle Antikrist antagligen lyckas utrota hela mänskligheten, men tack och lov kan vi läsa i Sak 14:16 ”Det ska ske att var och en som är kvar av alla de hednafolk som kom emot Jerusalem ska dra dit upp, år efter år, för att tillbe Kungen, Herren Sebaot, och fira lövhyddohögtiden.” Återigen ser vi att Lövhyddohögtiden är speciellt förknippad med hednafolken.

Under Lövhyddohögtiden välsignas de ”70” hednanationerna. Talmud och rabbinerna lär att ”Vid Lövhyddohögtiden offrar vi 70 tjurar för de 70 nationerna i världen och vi ber att de ska få regn och vi bönfaller Gud om nåd för alla människor i världen.” Israel ser sig själva som medlare för hedningarnas synder! Inte undra på att Jesus sa: ”Frälsningen kommer från judarna”! 3 ggr hinner vi bli välsignade av Israels Leviter innan Gud tillåter ”vilddjuret från avgrunden att träda fram efter att de två vittnena har fullgjort sitt vittnesbörd”, Upp. 11:7.

 4 Mos 29:12-36. Lövhyddohögtidens offer "På femtonde dagen i sjunde månaden ska ni hålla en helig sammankomst. Då ska inget arbete utföras, utan ni ska fira en Herrens högtid i sju dagar. Och som brännoffer, som eldsoffer, ska ni då till en ljuvlig doft för Herren offra 13 ungtjurar, 2 baggar, 14 felfria årsgamla lamm, och som matoffer till det fint mjöl blandat med olja: tre tiondels efa till var och en av de 13 tjurarna, två tiondels efa till var och en av de två baggarna, och en tiondels efa till vart och ett av de fjorton lammen. Dessutom ska ni offra en bock till syndoffer, utöver det dagliga brännoffret med tillhörande matoffer och dryckesoffer."

Dag 1   13 ungtjurar

Dag 2   12 ungtjurar 

Dag 3   11 ungtjurar  

Dag 4   10 ungtjurar  

Dag 5   9 ungtjurar

Dag 6   8 ungtjurar

Dag 7   7 ungtjurar

 = 70 stycken

(Baggarna 2 st, lammen 14 st och bocken som syndoffret är alla detsamma för var dag) 

 Dag 8   1 ungtjur som representerar Israel.   

Ungtjurarnas antal blir tillsammans 70 och representerar de 70 ursprungliga hednanationerna enligt 1 Mos 10. (Liechtenstein, San Marino, Andorra, m.fl. pyttestater och andra nutida länder är ofta resultaten av kolonialismens härjningar över hela världen och är inga ursprungliga nationer.) Se denna video: http://www.123minsida.se/OlofAmkoff/138049362

 Jämför: 1 Mos 10:1-32  ”Detta var Noas söners stammar efter deras släktled i deras folk. Från dem har folken utbrett sig på jorden efter floden”. (Det nämns 70 namn på Noas sonsöner.)

 5 Mos 32:8 (Mose sång)  ”När den Högste gav arvslotter åt folken, när han spred ut människors barn, då utstakade han gränserna för (hedna-) folken    (Paulus citerar denna rad i Apg 17:26.) efter antalet av Israels barn.” Detta hänvisar till 5 Mos 10:22 ”När dina fäder drog ner till Egypten var de 70 personer, men nu har Herren din Gud gjort dig talrik som himlens stjärnor.”

Sakarja 14:16-19  Efter Gog & Magog-kriget/Harmagedon, drar de överlevande hedningarna upp till Jerusalem för att fira Lövhyddohögtiden varje höst, annars uteblir regnen över de länderna! Allt detta sammantaget har lett Israels vise och rabbiner att se kopplingen mellan Lövhyddofirandet och hednafolkens nationer. Därför ber de för oss ickejudar och våra länder under dessa 7 dagar av Sukkot-firande, innan de på den 8:e dagen offrar endast en tjur och ber för sin egen nation!

I Matt. 26:65 nämns att översteprästen rev sönder kläderna (och i och med det avskaffades den levitiska prästtjänsten, menar somliga). Detta är noll och intet värde för Kaifas var inte en giltig överstepräst. Han var tillsatt av Romarriket och antagligen inte ens av Arons släkt! Dessutom hade han mutat till sig tjänsten! Se Shabbat Shalom-häftet ”Lukas”, sid 86, där Thomas Lancaster vid FFOZ skriver: ”Kajfas och hans falska Sanhedrin…..” eller i Shabbat Shalom-boken ”Matteus”, sid 301-302 som citerar den samtida historikern Josefus om den saken.

Kompletteringsord till Hebr. 7:12-18  Om översteprästtjänsten ändras måste också lagen ändras. Det budsom ”åsidosätts” enligt vers 18, handlar om från vilken stam översteprästen ska komma. Inte att hela lagen är upphävd/åsidosatt eller avskaffad! Se t.ex. Matteus 5:17!

Hebr. 7:26-28 Översteprästen – det är den tjänsten som Jesu död och uppståndelse handlar om. Det är den han ändrar – från att vara Aronitisk till att bli Melkisedisk, inget annat. Den Levitiska prästtjänstenfinns kvar! ”Sadoks söner bland leviterna gick inte vilse”, enligt Hes. 48:11, därför lovade Gud dem att de ska ha ett evigt prästadöme, enligt Jeremia 33:20-22.

 Två förbundsfolk: det andliga Israel och det jordiska Israel, (1 Kor 10:18).  Andliga präster och fysiska präster = den dubbla strömmen. Det allmänna prästadömet gäller för både Israel och Församlingen. 1 Petr 2:9-10, 2 Mos 19:5-6. (Ingen karismatisk- eller messiansk ersättningsteologi tack!)

Jesus slår fast att det SKA byggas ett 3:e tempel i Jerusalem, enligt Matt. 24:15-22, Dan 11:31,

Dan 12:11, 2 Tess 2:3-4.När ni ser förödelsens styggelse stå på helig plats, som profeten Daniel talar om”, = Dan 9:27 (Rabbinernas viktigaste vers i hela Tanakh/GT!)

 5. Det 4:e templet. 4 st auktoriteter slår fast att Hesekiels tempel ännu inte byggts men att det kommer att byggas.  Illustrerat Bibellexikon, David Hedegårds Bibliska uppslagsbok, Libris Bibellexikon, Nyströms Bibelordbok. Det framgår av Hesekiels text att det handlar om 1000-årsrikets tid och inte endast de 3,5 åren som vi läser om i Upp. 11:7

 Hes. 43: 4-7  Herrens härlighet kom in i templet genom den port som låg mot öster. Och Anden lyfte mig upp och förde mig in på den inre förgården, och se, Herrens härlighet uppfyllde templet. Då hörde jag någon tala till mig inifrån templet, medan en man stod bredvid mig.  Han sa till mig: ”Människobarn, detta är platsen för min tron, platsen för mina fötter, där jag vill bo ibland Israels barn för evigt.”

Yeshua är både Kung och Överstepräst, därför kommer hans tron att vara INNE i templet och inte endast i ett kungapalats.  = Davids tron enl. Hes 43:4-7.

 En annan tidsangivelse som också pekar på att detta handlar om 1000-års riket. Hes. 47:1-12 Sedan förde han mig tillbaka till husets ingång, och där fick jag se vatten rinna fram under husets tröskel på östra sidan, för husets framsida låg mot öster, och vattnet flöt ner under husets södra sida, söder om altaret. Sedan förde han mig ut genom norra porten och ledde mig fram på en yttre väg till den yttre porten, den som vette åt öster. Där fick jag se vatten välla fram från den södra sidan. Sedan gick mannen med ett mät­snöre i handen ett stycke mot öster och mätte upp tusen alnar och lät mig gå genom vattnet, och det räckte mig till vristen. Sedan mätte han upp ytterligare tusen alnar och lät mig där gå genom vattnet, och det räckte mig till knäna. Ännu en gång mätte han upp tusen alnar och lät mig gå genom vattnet som då räckte mig till höfterna. Ytterligare en gång mätte han upp tusen alnar, och nu var det en ström som jag inte kunde vada över. Vattnet gick så högt att man måste simma. Det var en ström som man inte kunde komma över. Han sa till mig: ”Har du sett det, du människobarn?” Sedan förde han mig tillbaka upp på flodens strand. När jag kom tillbaka, såg jag många träd längs stränderna på båda sidor om floden. Då sa han till mig: ”Detta vatten rinner fram mot den östra delen av landet och flyter ner över Hedmarken och sedan ut i havet. Vattnet som bröt fram rinner till havet, och vattnet blir då sunt. Överallt dit den dubbla strömmen kommer upplivas alla levande varelser som rör sig i stim. Och fiskarna blir där mycket talrika, för när detta vatten kommer dit blir vattnet sunt, och allt får liv där strömmen rinner fram. Fiskare ska stå utmed den från En-Gedi ända till En-Eglajim, och hela den sträckan ska vara som ett enda fiskeläge. Det ska där finnas fiskar av olika slag och i stor mängd alldeles som i Stora havet. Men de gölar och dammar som finns där blir inte sunda utan ska tjäna till salt­beredning. Och vid strömmens båda stränder ska alla slags fruktträd växa upp. Deras löv ska inte vissna och deras frukt ska inte ta slut. Varje månad ska träden bära ny frukt, för deras vatten kommer från helge­domen. Deras frukter ska tjäna till föda och deras löv till läkedom.”

(Saltberedningen behövs för saltförbundets skull, se 3 Mos 2:13 och 4 Mos 18:19. Därav Döda havets alla salter!)

 Parallellställen till Hes 47:1-12 är Sak 14:8, Upp 22:1 och Haggai 2:7.

 6. Den 6:e boningen för Gud på jorden, och samtidigt det 5:e templet, är varje människa som genom Yeshua Messias är född på nytt. 1 Kor. 3:16.

 7Den 7:e boningen för Gud på jorden är det nya Jerusalem som saknar ett tempel. “Jag såg en ny himmel och en ny jord. Den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. Och jag hörde en stark röst från tronen: "Se! Nu står Guds boning bland människorna. Han ska bo hos dem, och de ska vara hans folk, och Gud själv ska vara hos dem.”    “Något tempel såg jag inte i staden, för Herren Gud den Allsmäktige och Lammet är dess tempel.”Upp 21:3 och Upp 21:22.

 Lammet är Guds Templet i det nya Jerusalem som kommer ned från himlen till jorden. Då behövs inget tempel för då är ”Gud allt i alla” enl. 1 Kor 15:28.

Målet med hela skapelsen är att Gud ska bli allt i alla!

Olof Amkoff, bibellärare.

Kommentarer

09.12.2018 18:03

Lars Borre

Amen! Fullödigt du trogne tjänare!

09.12.2018 19:36

Olofamkoff

Tack, käre broder och vän!