Vad hade Noa, Job och Daniel gemensamt?

I Hesekiels 14:e kapitel får vi veta att Gud väljer att speciellt hålla fram dessa tre män som exempel på rättfärdiga liv. Vad var det som HERREN såg hos dessa tre? Lär vi oss det, kan vi också rädda våra liv, som de gjorde!

Herrens ord kom till mig: ”Människobarn, om ett land syndade mot mig genom att handla trolöst, då skulle jag räcka ut min hand mot det och skapa brist på bröd och sända svält över det och där utrota både människor och djur. Om då dessa tre män fanns i landet: Noa, Daniel och Job, så skulle de genom sin rättfärdighet bara rädda sina egna liv, säger Herren Gud. Om jag lät vilda djur dra fram genom landet och göra det folktomt och så öde att ingen vågade färdas där för djurens skull, och dessa tre män fanns där – så sant jag lever, säger Herren Gud, då skulle de inte kunna rädda sina söner eller döttrar. Endast de själva skulle räddas, men landet skulle bli öde. Eller om jag lät svärdet drabba det landet, och sade: ’Svärd, far fram genom landet!’, och jag på det sättet utrotade både människor och djur ur det, så skulle, så sant jag lever, säger Herren Gud, dessa tre män, om de befann sig i landet, varken kunna rädda sina söner eller sina döttrar. Endast de själva skulle räddas. Eller om jag sände pest i det landet och utgöt min vrede i blod över det för att utrota både människor och djur ur det, och om då Noa, Daniel och Job fanns där, så skulle de, så sant jag lever, säger Herren Gud, varken kunna rädda son eller dotter. De skulle genom sin rättfärdighet rädda endast sina egna liv.” 

Hans liv märks framför allt av att han var en ”rättfärdig man och fullkomlig bland sina samtida. Han vandrade med Gud.” 1 Mos 6:9. Vi är också rättfärdiga i Messias, vilket gör oss “fullkomliga bland våra samtida”, men vandrar vi med Gud? Inte som Enok gjorde i alla fall, men så gott vi kan. Det kristna livet handlar om lärjungaskap, att gå i Mästarens fotspår. Stor förbättringspotential med andra ord!

Han gjorde i allt som Gud hade befallt honom“ 6:22 och 7:5. Trons lydnad (Rom 1:5) måste komma till välde i oss, med allt vad det innebär! Se mitt bildspel om detta: http://www.123minsida.se/OlofAmkoff/136471280

I tron byggde Noa en ark i helig fruktan för att rädda sin familj, efter att Gud hade varnat honom för det som ännu ingen hade sett. Genom tron blev han världen till dom och ärvde den rättfärdighet som kommer av tro.” Hebr 11:7. Bygger vi våra liv med “helig gudfruktan”? Det är nog lite si och så med det.  

Noa trodde på de profetiska varningar han hade fått, trots att det inte gick att se några tecken på det. Trots att vi har fått se många av Bibelns profetior uppfyllas genom historiens lopp, och även många tecken på de som ännu återstår att gå i uppfyllelse, så är det många kristna, kyrkor och hela samfund som varken intresserar sig för-, eller ens tror på Bibelns profetior om ändetiden!

Han skonade inte heller den forntida världen men bevarade Noa, rättfärdighetens förkunnare, med sju andra när han lät floden drabba de gudlösas värld.” 2 Petr. 2:5.

Är vi också “rättfärdighetens förkunnare” i vår tids gudlösa värld?

Job var en from och rättsinnig man som fruktade Gud och undvek det onda.” Job 1:1. Fromhet förväxlas av en del med präktighet, självrättfärdighet, lagiskhet eller överandlighet. Fromhet definieras bäst med orden ur Jesaja 66:2 “Till den skådar jag ned som har en förkrossad, (ödmjuk), ande och till den som fruktar för mitt Ord.” 

Undviker vi att lyssna på nyheter om våldtäkter, mord och krig? Undviker vi att se på alla mordfilmer på bio och på TV? Enligt Jesaja 33:15-16 ska vi göra det! “Den som vandrar i rättfärdighet och talar vad rätt är, den som föraktar det som vinns genom förtryck och som avhåller sina händer från att ta mutor, den som stoppar till sina öron för att inte höra om blodsgärningar och sluter sina ögon för att inte se det onda, han ska bo på höjderna, klippfästen ska vara hans värn. Sitt bröd ska han få, vatten ska aldrig fattas honom.” Behöver jag nämna namnen på alla populära kriminalserier som produceras av SVT, NRK, DR, BBC, Hollywood, HBO, Netlix, osv?  Istället uppmanas vi att tänka på allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm.” Fil 4:8. 

När en sådan omgång av festdagar hade avslutats, sände Job bud efter dem för att helga dem. Han steg upp tidigt på morgonen och offrade ett brännoffer för var och en av dem, för Job tänkte: ”Kanske har mina barn syndat och förbannat Gud i sina hjärtan.” Så gjorde Job varje gång.” Job 1:5. Är vi lika trogna förebedjare för våra barn som Job var?

“Naken kom jag ur min moders liv, och naken ska jag återvända dit. Herren gav och Herren tog. Lovat är Herrens namn! Under allt detta syndade inte Job och kom inte med någon anklagelse mot Gud.”Job 1:21-22. Hur bra är vi på att inte anklaga God?

“Han står fortfarande fast i sin fromhet fastän du uppeggade mig mot honom för att förgöra honom utan skäl.” Job 2:3 + 2:10 “Om vi tar emot det goda av Gud, ska vi då inte också ta emot det onda?” Under allt detta syndade inte Job med sina läppar.” 

Hur bra är vi på att “lida oförskyllt”, enligt 1 Petr 2:19? Hur lyckas vi med att inte “synda med våra läppar” under motgångar, besvikelser, lidande och förföljelse?

“Herren återupprättade Job när han bad för sina vänner.” Job 42:10. Ber vi för våra “vänner” som har förtalat oss, hånat, kränkt, kritiserat oss och talat orätt om oss?

“Jag räddade den fattige som ropade och den faderlöse som ingen hjälpare hade. Den döende välsignade mig, änkans hjärta fick jag att jubla. Jag klädde mig i rättfärdighet

och den var min klädnad, rättvisan var min mantel och huvudbonad. Jag var ögon åt den blinde och fötter åt den halte. Jag var en far för de fattiga och redde ut den okändes sak. Jag krossade den orättfärdiges käkar och ryckte rovet från hans tänder.” 29:12-17. 

“Grät jag inte över den som hade hårda dagar, led inte min själ med den fattige?” 30:25. Hur mycket empati har vi jämfört med Job?

“Jag slöt ett förbund med mina ögon: att aldrig se på en ung kvinna.” 31:1. Enligt vissa undersökningar har upp till 75% av kristna män problem med porrsurfning!

“Har jag umgåtts med lögn, har min fot varit snar till svek? Har mina steg vikit av ifrån vägen, har mitt hjärta följt mina ögon, har jag någon fläck på mina händer? Har mitt hjärta förförts av en kvinna, har jag stått på lur vid min nästas dörr? Har jag kränkt min tjänares eller tjänarinnas rätt när de hade någon tvist med mig? Har jag nekat de fattiga vad de önskat eller låtit änkans ögon försmäkta? Har jag ensam ätit mitt bröd utan att den faderlöse fått äta av det? Nej, från min ungdom har jag uppfostrat honom som en far, och från första stund har jag tagit mig an änkor. Har jag sett någon förgås utan kläder, eller en fattig utan något att skyla sig med? Har inte hans hjärta välsignat mig, fick han inte värma sig i ull från mina lamm? Har jag lyft min hand mot den faderlöse när jag såg mig ha medhåll i porten? Satte jag mitt hopp till guldet, kallade jag rent guld min trygghet? Gladdes jag över att min rikedom växte och att min hand samlade så mycket? Hände det när jag såg hur solljuset sken och hur månen skred härligt fram, att mitt hjärta i hemlighet lät sig förföras och jag gav dem en handkyss? Har jag glatt mig åt min fiendes olycka, fröjdat mig när olyckan drabbade honom? Nej, jag lät inte min mun synda genom att begära hans liv med en förbannelse. Mitt husfolk kan vittna: ”Alla fick mätta sig med kött vid hans bord.” Främlingen behövde inte övernatta på gatan, jag öppnade mina dörrar mot vägen. Har jag dolt mina brott som Adam och gömt min skuld inom mig, av fruktan för allt folket och rädsla för fränders förakt, så att jag teg och inte gick utanför dörren? Har min mark ropat över mig, har dess fåror gråtit med varandra? Har jag ätit dess frukt utan att betala eller sugit ut dem som brukade jorden?” 31:5-39.

Så bör vi också leva för att vår rättfärdighet ska följa oss, enligt Upp 14:13! “Saliga är de döda som härefter dör i Herren. Ja, säger Anden, de får vila sig från sina mödor, för deras gärningar följer dem." Skilj på vår tillräknade rättfärdighet som Messias har vunnit åt oss genom att uppfylla Lagens alla krav på rättfärdighet (Matt 5:17), respektive den rättfärdighet som kommer av att göra goda gärningar. Den första sortens rättfärdighet frälser oss, den andra sorten kommer vi att få lön för, enligt 1 Kor 3:12-14 och Ef 6:8. 

Daniel bestämde sig i sitt hjärta för att inte orena sig med kungens mat eller med vinet som han drack”, 1:8. Vi måste också bestämma oss i vårt hjärta att inte orena oss med vad denna världen erbjuder oss som strider mot Guds renhetslagar. Inte i första hand kosherlagarna, utan de moraliska lagar som Toran undervisar oss om. Konkret handlar det om: “anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom. Rom 12:2.

Han uppmanade dem att be om nåd från himlens Gud, så att hemligheten skulle uppenbaras och Daniel och hans vänner inte skulle dödas tillsammans med de övriga vise i Babel.” 2:18. Daniel förlitade sig inte på sitt eget förstånd utan han förstod att “där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag (JHVH) mitt ibland dem”, och “hur gott och ljuvligt det är när bröder bor enigt tillsammans! Det är som när den fina oljan på huvudet rinner ner över skägget, över Arons skägg, och ner över kragen på hans dräkt. Det är som när Hermons dagg kommer ner över Sions berg. Där skänker Herren välsignelsen, liv till evig tid.” Ps 133.

“På Daniels begäran utsåg kungen Shadrak, Meshak och Abed-Nego att förvalta Babels provins, medan Daniel själv stannade vid kungens hov.” 2:49.  Så vist av Daniel att fånga tillfället i flykten och begära nåd och favör för sina vänner efter sin seger. Han skulle ju kunnat ta åt sig äran själv, eller bara tänka på sin egen karriär! 

Daniel hade en enastående ande, klokhet, förstånd och skicklighet att tyda drömmar och lösa gåtor och reda ut problem”, 5:12. Givetvis kan vi inte mäta oss med Daniel på dessa områden, men det var samme Guds Ande som inspirerade och smorde Daniel, som även vi har fått full tillgång till! Så det är bara att sätta igång och be om att få bli smord med de Guds 7 andar/smörjelser som nämns i Jesaja 11:2, och någon eller några av Andens 9 nådegåvor, “framför allt profetians gåva” enligt 1 Kor 12:31 och 14:11!

Då sa Daniel till kungen: ”Du kan behålla dina gåvor och ge dina belöningar åt någon annan. Jag ska ändå läsa skriften för kungen och ge tydningen.” 5:17. Vilken härlig osjälviskhet som Daniel här uppvisar! Fri från “penningbegär, som är roten till allt ont” enligt 1 Tim 6:10.

“Då försökte de andra furstarna och satraperna finna något att anklaga Daniel för i det som gällde riket. Men de kunde inte finna något att anklaga honom för eller något brottsligt hos honom, eftersom han var trogen i sin tjänst. Det fanns varken försumlighet eller ohederlighet hos honom.” 6:4. Finns det försumlighet eller ohederlighet i ditt privatliv, på jobbet, i skolan eller i församlingen?

Så snart Daniel fick veta att skrivelsen var uppsatt, gick han in i sitt hus. På övervåningen hade han fönster öppna i riktning mot Jerusalem. Där föll han ner på sina knän tre gånger om dagen och bad och tackade sin Gud, precis som han tidigare brukat göra.” 6:10. Vilken gudsfruktan i kombination med total avsaknad av människofruktan! Här har vi ett strålande exempel på att: “Människofruktan blir en snara, men den som förtröstar på Herren blir beskyddad.” Ords 29:25. 

Då lät kungen hämta Daniel och kasta honom i lejongropen, och kungen sa till Daniel: ”Må din Gud, som du ständigt dyrkar, rädda dig!” 6:16. Daniel måste alltså ha visat sin gudsdyrkan offentligt, annars kunde inte kungen ha känt till hans fromhet! Är vi lika frimodiga med att offentligt visa vår gudsfruktan? 

“När Daniel hade tagits upp ur gropen kunde man inte se någon skada på honom, eftersom han hade litat på sin Gud. 6:23. Skulle du och jag våga lita på Gud i en liknande situation?

“Jag, Daniel, blev oroad i min ande, och synen jag hade haft skrämde mig.” 7:15. En del kristna verkar vara mer intresserad av 666 och antikrists ankomst, än Jesu återkomst! De uppvisar inga tecken på att förstå hur oerhört svåra tider vi har framför oss med umbäranden, lidanden och förföljelser! Istället frossar de i detaljer som tyder på “den laglöses ankomst”! Det är en osund och omogen inställning till Bibelns profetior och det eskatologiska skeendena. Det är Lammet vi ska följa “vart det än går” (Upp 14:4) inte antikrists alla ev. förehavanden. Om du upplever dig kallad av Gud att studera dessa saker, rekommenderar jag dig Mark Biltz bok och CD: https://www.youtube.com/watch?v=gwdzqWhMUQw

“Jag fylldes av många oroliga tankar och mitt ansikte bleknade. Men drömmen bevarade jag i mitt hjärta.” 7:28. När allt detta går mot sitt slut kommer de osunda och omogna profetieforskarna att blekna i sina ansikten! Istället för att spekulera i eskatologiska ting, ska man bevara det profetiska ordet i sitt hjärta.  

“Jag blev kraftlös och låg sjuk en tid... Jag var förstummad av synen, men ingen förstod den.” 8:27.  Så kan det gå för oss också. Bibelns profetior och tidens tecken är inte att leka med eller att ta lätt på. Om inte ens Daniel kunde förstå vissa profetior, hur ska då vi tro oss kunna det i alla lägen? Kolla bara på Youtube hur många självsäkra, självlärda, profetieutläggare som finns där! En av undantagen är https://www.hallindsey.com

I Darejaves första regeringsår kom jag, Daniel, att i skrifterna lägga märke till det antal år som enligt Herrens ord till profeten Jeremia skulle fullbordas för Jerusalems ödeläggelse, nämligen 70 år.”9:2. Vid detta tillfälle var Daniel c:a 80 år. Hur många gånger tror du att han hade hunnit läsa Jeremia utan att ha lagt märke till det antal år som skulle fullbordas? Av detta lär vi oss att vi inte kan läsa och förstå Bibeln på egen hand. Endast med Guds Andes ledning kan vi få den rätta uppenbarelsen i den rätta tiden. Men också att vi har aldrig läst färdigt Bibeln. Det finns hur många djup och nivåer som helst att upptäcka. Själv har jag läst Bibeln från pärm till pärm snart 40 gånger och tröttnar aldrig på att börja om igen från 1:a Mosebok! 

“Jag vände då mitt ansikte till Herren Gud med ivrig bön och åkallan och fastade i säck och aska. Jag bad till Herren min Gud och bekände: ”O Herre, du store och fruktade Gud, du som håller fast vid förbundet och nåden mot dem som älskar dig och håller dina bud. Vi har syndat och gjort orätt, vi har varit ogudaktiga och upproriska. Vi har vänt oss bort från dina bud och föreskrifter. Vi har inte lyssnat till dina tjänare profeterna….” 9:3-6. Direkt efter uppenbarelsen om de 70 åren går Daniel in i förbön för sitt folk och identifierade sig med dem och deras synder. Pekar vi finger åt syndarna i Sverige eller är vi beredda att gå in bön och fasta för dem?

Jag fortsatte tala och be och bekänna min synd och mitt folk Israels synd, och kom inför Herren min Gud med min förbön…” 9:20. Hur uthålliga är vi i vår syndabekännelse och i förbön?

“I den persiske kungen Koresh tredje regeringsår fick Daniel, som också kallades Belteshassar, en uppenbarelse. Uppenbarelsen är sann och gäller stor vedermöda. Han gav akt på ordet och fick insikt om synen.” 10:1. Ger vi akt på Ordet till den grad så att vi får insikter om våra syner och uppenbarelser?

“Vid den tiden hade jag, Daniel, gått och sörjt i tre veckors tid. Jag åt inga läckerheter, kött och vin kom inte i min mun, och jag smorde mig inte med olja förrän de tre veckorna hade gått.” 10:2-3. Är vi beredda på att fasta i tre veckor och sörja över sakernas tillstånd i vårt land inför Guds ansikte? Gråtedagarna vid Hasselakorset är en bra början på den sortens omvändelse som krävs för att rädda vårt land! 

“Han sa till mig: ”Var inte rädd, Daniel. Redan från första dagen när du vände ditt hjärta till att förstå och ödmjuka dig inför din Gud har dina ord varit hörda, och jag har nu kommit på grund av dina ord.” 10:12. Lever vi i daglig omvändelse och förkrosselse så att våra böner kan göra sig hörda i himlen? Charles Finney sa att om man inte har varit förkrossad av Guds nåd och kärlek de senaste 14 dagarna, är man på väg att bli ljum!

“Jag hörde det men förstod inte, så jag frågade: ”Min herre, vad blir slutet på allt detta?” 12:8. I stället för att tjata på Gud om att förstå något, eller ge upp om att förstå det profetiska ordet eller tidens tecken, bör vi inta samma visa och ödmjuka attityd som Daniel uppvisade med sin fråga: “Vad blir slutet på allt detta?”

 Allt detta sammantaget är vad Paulus tänkte på när han i Titus 2:14 skriver: “Han har offrat sig för oss för att friköpa oss från all laglöshet och rena åt sig ett eget folk, som är uppfyllt av iver att göra goda gärningar.”

Många fler bibelrum skulle man kunna ange som talar om samma sak, men jag nöjer mig med Ef 2:10. “Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.” och 1 Tim 6:18-19“Uppmana dem att göra gott, att vara rika på goda gärningar, att vara generösa och dela med sig. Då samlar de åt sig en skatt som är en god grund för den kommande tidsåldern, så att de vinner det verkliga livet.”