Är påven Jesu vikarie?

                                             Påven eller den helige Ande? Var god välj!

 Den 31 oktober kommer påve Franciskus till Sverige när Vatikanen och Lutherska världsförbundet tillsammans uppmärksammar reformationens 500-årsminne i Lunds domkyrka. Dagen fortsätter med ett stort event på Malmö arena som särskilt riktar sig till unga. Helgen före, i Södertälje, sker en internationell väckelsekonferens med världsevangelisten Reinhard Bonnke i spetsen,  på Friends Arena. Är detta ett tecken på onödig splittring, eller är det som Levi Petrus skrev: en splittringens välsignelse? (Sid 180 i LP:s självbiografi “Ett sagolikt liv”.) Det går tillbaka på vad Paulus skrev i 1 Kor 11:19 “Partier måste finnas bland er, för att det ska visa sig vilka det är som håller provet.” 

Själv ser jag dessa två nära nog samtida evenemang som en nutida Karmeluppgörelse, där folket förelades av Elia att “sluta halta på  båda sidor”, och bestämma sig för om det är HERREN som är Gud eller om det är Baal. Se 1 Kon 18:21. För här kommer en person som utger sig för att vara Guds Sons Vikarie, påven. Ja, alla påvar som har funnits och finns har samtliga krönts med den tredubbla påvekronan som har de latinska orden “Vicarius Filii Dei” ingraverade som ett översteprästerligt sigill på framsidan, vilket betyder Guds Sons Vikarie. Den tredubbla kronan innebär att påven skulle ha makt i himlen, på jorden och under jorden!                                  

Stämmer katolska kyrkans påstående att påven är Jesu vikarie? Då borde ju påvarna vara kända för att bota sjuka, väcka upp döda, göra bespisningsunder, gå på vatten, osv. Nej, varenda kristen vet att Jesus sände sin egen Ande, den helige Ande, som sin efterträdare! “Om ni älskar mig håller ni fast vid mina bud.  Och jag ska be Fadern, och han ska ge er en annan Hjälpare som ska vara hos er för alltid: sanningens Ande. Världen kan inte ta emot honom, för världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, för han förblir hos er och ska vara i er . Jag ska inte lämna er faderlösa, jag ska komma till er. Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre. Men ni ska se mig, för jag lever och ni ska leva. Den dagen ska ni förstå att jag är i min Far, och att ni är i mig och jag i er. Den som har mina bud och håller fast vid dem är den som älskar mig. Den som älskar mig ska bli älskad av min Far, och jag ska älska honom och uppenbara mig för honom." Judas – inte Judas Iskariot – frågade: "Herre, hur kommer det sig att du ska uppenbara dig för oss och inte för världen?" Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord. Och min Far ska älska honom, och vi ska komma till honom och ta vår boning hos honom. Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Ordet som ni hör är inte mitt, det kommer från Fadern som har sänt mig. Detta har jag sagt er medan jag ännu är kvar hos er. Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er.” Joh 14:15-26

+ Joh 15:26 —16:14. “Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig. Också ni ska vittna, eftersom ni har varit med mig ända från början. Detta har jag sagt er för att ni inte ska komma på fall. De kommer att utesluta er ur synagogorna, och det kommer en tid när den som dödar er ska tro att han tjänar Gud. Det kommer de att göra därför att de varken känner Fadern eller mig. Men jag har sagt det till er för att ni, när deras tid kommer, ska minnas att jag sa det till er. Jag sa det inte till er från början, för då var jag hos er. Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? Men när jag nu har sagt er detta, är era hjärtan fyllda av sorg. Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er. Och när han kommer ska han överbevisa världen om synd och rättfärdighet och dom. Om synd: de tror inte på mig. Om rättfärdighet: jag går till Fadern och ni ser mig inte längre. Om dom: denna världens furste är dömd. Jag har mycket mer att säga er, men ni kan inte bära det nu. Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske. Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. Allt som Fadern har är mitt. Därför sa jag att han ska ta av det som är mitt och förkunna för er.”

Kampen mellan protestantism och katolicism, är på intet sätt över i och med Reformationen, eller i och med det andra Vatikankonciliet 1962-1965. Påve Paulus VI försäkrade vid det kyrkomötets avslutning att: "Ingenting har egentligen förändrats i Kyrkans doktriner. Vad kyrkan har lärt i århundraden, lär även vi ut." Därför är det så försåtligt att RKK (Romerska Katolska Kyrkan) nu vill “fira” Reformationens 500 års jubileum! Luthers tes att Skriften allena är giltig än idag i motsats till RKK:s obibliska läror om t.ex. jungfru Maria som medlare mellan Gud och människa, (jmf 1 Tim 2:5!) eller att varje troende måste lida 123 år i skärselden innan man kan nå Himlen. Skulle inte rövaren på korset få vara med Jesus samma dag i Paradiset? För en utförlig genomgång av RKK:s villoläror rekommenderar jag nedanstående länk: http://www.123minsida.se/OlofAmkoff/138063938 Påvebesöket 1989 + en genomgång av RKK:s läror.

Tror inte RKK på Jesus? Ja, deras egen Jesus tror de på! Det är en annan Jesus, vars blod inte renar tillräckligt från synden, därav läran om skärselden! De tror på en Jesus som obönhörligen kastar ned till helvetet, varje individ som vill komma till himlen via Jesu stege! Man måste gå via Maria stege, för det är endast Jesu moder som kan beveka Jesu hårda domarhjärta, lyder motiveringen! Är det samme Jesus som du och jag tror på? Min Jesus lovade att inte kasta ut någon som kommer till honom! (Joh 6:37) Och vad säger Paulus om sådana som på detta sätt “förvränger Kristi evangelium” i Gal 1:7-9? Jo, att de är “under förbannelse”! Det är så allvarligt att aposteln upprepar detta två gånger i dessa verser. Låt varna er ni kyrkoledare i SKR och i samfundsledningarna!  Läs mer här: http://olofamkoff.se/bibelstudier_html/reformationen.html

Men, bad inte Jesus i Joh. 17 att vi alla skulle bli ett för att världen ska kunna tro på honom? Jo, så bad han. Men vilka två människogrupper var det Jesus bad till Gud om, att de skulle vara förenade? Det fanns inga kyrkosamfund på Jesu tid. Den enda uppdelning av Jesu efterföljare som Han nämner, var Jesustroende judar i verserna 1-19, respektive frälsta hedningar i verserna 20-23. Dessa två människogrupper bad Jesus skulle “vara ett”. Jesus har inte fått vänta på detta bönesvar i snart 2000 år, utan bönesvaret fick han redan på apostlarnas tid! Först genom Petrus i Joppe när han fick se en duk komma ned från himlen osv, i Apg 10, men framför allt genom Paulus hednamission som han förklarar ingående om i Efesierbrevets 2:a och 3:e kapitel, att hedningar som kommit till tro på Israels Messias, “har fått medborgarskap i Israel, blivit delaktiga av Guds löften, tillhör nu Guds familj, är medarvingar tillsammans med oss (judarna), tillhör samma kropp som vi (judarna) och har del i samma löfte”, dvs den “Kristi hemlighet” som Paulus lägger ut texten om i dessa två kapitel. Läs dessa två kapitel noggrant och läs sedan vad Jesus säger i Johannes 10:16 så ser du att det handlar om samma sak, nämligen: “Jag har också andra får som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord och en herde.” (Se fotnoten till denna vers i Folkbibeln)

Vi är redan förenade till ett i Kristus/Messias! Men denna enighet är inte synlig på ett yttre sätt som påven, Kyrkornas Världsråd, SKR, ärkebiskopen med flera strävar efter. Det är att ställa samma felaktiga fråga som fariseerna bad Jesus svara på i Lukas 17: “Då Jesus blev tillfrågad av fariseerna om när Guds rike skulle komma, svarade han: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen. Ingen ska kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är mitt ibland er." Enhet med RKK blir en enhet på sanningens bekostnad! Byt inte ut Andens enhet mot en rent organisatorisk, ekumenisk enhet! Kristi kropp är en organism, ingen organisation! Låt varna er av Jesu ord i Matteus 18:6-7 "Den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup. Ve över världen som förför. Förförelser måste komma, men ve den människa genom vilken förförelsen kommer!"

Gör dig inte delaktig av synden att bygga upp “den stora Skökan, hon som har sin tron i staden som är byggd på de 7 kullarna”, Upp 17:1-9, dvs Rom. Petrus avslutar sitt första brev med, att hälsa från “församlingen i Babylon”. Det fanns ingen kristen församling i Babylon på apostlarnas tid, men väl en församling i det så kallade “Babylon”, dvs Rom! (Se not till 1 Petr 5:13 i Folkbibeln.) Istället uppmanar Jesus sina lärjungar i Upp 18:4 att “Gå ut från henne, mitt folk, så att ni inte deltar i hennes synder och drabbas av hennes plågor!”

Låt dig inte luras av RKK:s anspråk på att vara Moderkyrkan, ha den enda apostoliska successionen, äga himmelrikets nycklar, allt yttre prål och fromma riter och liturgier. Mycket av det är bara köttslig religiositet men framför allt är det tecken på vad Jesus säger är “Satans djupheter” i Upp 2:24. Det innebär i korthet att på olika indirekta sätt förneka Jesu blod eller häda Jesus. T.ex. läran om de två stegarna upp till himlen, skärselden, Maria som medlare mellan Gud och människa, med mera. Fler exempel får du via denna länk:  http://www.123minsida.se/OlofAmkoff/136471297 “Satans djupheter” Upp 2:24

Gör istället allt vad du kan att vara med på detta “kyrkomöte” i den helige Andes kraft! https://www.youtube.com/watch?v=YGg5HFDvgck Info-video om Awakening Europe!

Olof Amkoff