Bröllopet i Kana, uppryckandet och Jesu återkomst.

Bröllopet i Kana, uppryckandet och Messias återkomst.

Enligt de senaste kulturgeografiska studierna av äktenskapsritualen i Galileen, (till skillnad från ritualerna i resten av Israel på Jesu tid), har mycket klarnat av Herrens undervisning om sin återkomst och uppryckandet. Filmen ”Before the Wrath” (Före vreden) handlar om det.

Jesus växte upp i Galileen, startade eget där, lärde känna folket med dess traditioner och kultur, samt framträdde där som Messias och skaffade sig lärjungar som alla var galiléer. I hela Mellanöstern är det än idag bland icke-sekulära familjer, vanligt att man först trolovas, innan äktenskapet fullbordas med en vigsel och bröllop. Vid närmare studier av äktenskapsritualen i Galileen, har det visat sig att Yeshua använder just den i sina liknelser och instiftelseord. Därför valde Han att göra sitt första messianska tecken och under i den galileiska byn Kana, vid bröllopet där, enligt Johannes evangelium 2:1-11.

Det hela börjar med att brudgummen och dennes Fader, formulerar ett äktenskapskontrakt på papper, som ”fästmannen” läser upp muntligen för sin tilltänkta ”fästmö”. Han har med sig en vinkalk, kallad ”Glädjens bägare” som han erbjuder kvinnan i fråga. Hon kan då avböja att dricka den om hon inte är nöjd med äktenskapskontraktets villkor, eller så dricker hon av vinet som ett tecken på godkännande. Just detta är helt unikt för den galileiska ritualen, att kvinnan själv avgör om hon vill gifta sig med mannen eller inte. Vill hon det, säger mannen, efter att själv också ha druckit ur Glädjens bägare: ”Du är nu helgad åt mig genom Mose lag och jag ska inte dricka av vinstockens frukt förrän den dag då jag dricker det nytt i min faders hus." I och med det är deras äktenskapsförbund instiftat, giltigt.

Jämför detta med vad Markus 14:22-25 citerar: “Medan de åt tog Jesus ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sa: "Ta detta, det är min kropp." Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem, och de drack alla ur den. Och han sa till dem: "Detta är mitt blod, förbundsblodet, som blir utgjutet för många. Jag säger er sanningen: Jag ska inte dricka av vinstockens frukt förrän den dag då jag dricker det nytt i Guds rike."

 Fadern ger då en brudgåva till bruden som en livförsäkring om något skulle hända brudgummen. Alltså inte som i de omkringliggande folkens kultur, att fadern i och med gåvan har köpt kvinnan åt sin son. Detta motsvaras av apostelns undervisning om oss som hans utvalda brud: ”Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far, som i Kristus har välsignat oss med all andlig välsignelse i himlen! Han har utvalt oss i honom före världens skapelse till att vara heliga och fläckfria inför honom. I kärlek har han förutbestämt oss till barnaskap hos honom genom Jesus Kristus, efter sin goda viljas beslut, till ära och pris för den nåd som han har skänkt oss i den Älskade. I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder, tack vare den rika nåd som han lät flöda över oss med all vishet och insikt. Han har låtit oss få veta sin viljas hemlighet enligt det beslut han har fattat i Kristus, den plan som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allt i himlen och på jorden i Kristus. I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin viljas beslut, för att vi som först har satt vårt hopp till Kristus ska bli till hans ära och pris. I honom har också ni, när ni hörde sanningens ord, evangeliet om er frälsning, i honom har också ni, när ni kom till tro, fått den utlovade helige Ande som ett sigill. Anden är ett förskott som garanterar vårt arv, att hans eget folk ska befrias, till hans ära och pris.” Ef 1:3-14.

Efter det tågar de tu åt var sitt håll för att göra sina respektive förberedelser. Brudgummen ska utvidga Faderns hus med en ny tillbyggnad där han ska bo med sin hustru. Detta kommenterar Jesus så här: ”I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er? Och om jag nu går bort och bereder plats för er, så ska jag komma tillbaka och hämta er till mig, för att ni ska vara där jag är.” Joh 14:2-3. Uppryckandet sker alltså till Himlen.

 Bruden ska å sin sida, tillsammans med sina brudtärnor, sy sig en brudklänning och helga sig inför bröllopet. Hon ska vara honom trogen och invänta shofarens ljud som ska kungöra för henne att nu kommer Han och hämtar mig! Denna del av ritualen använder sig hela Bibeln av ett flertal gånger, framför allt i evangelierna och i Uppenbarelseboken. 

Paulus använder sig av denna del av äktenskapsritualen i Ef 5:22-27 ”Ni hustrur, underordna er era män så som ni underordnar er Herren. En man är nämligen sin hustrus huvud, liksom Kristus är församlingens huvud och själv Frälsare för sin kropp. Så som församlingen underordnar sig Kristus, så ska kvinnorna i allt underordna sig sina män. Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den. Han gjorde det för att helga den, sedan han renat den med vattnets bad i kraft av Ordet, och föra fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller annat sådant. Helig och fläckfri skulle den vara.”

 Till skillnad mot äktenskapsritualen i Judeen, visste ingen i Galileen när fadern skulle godkänna sonens husbygge. I Judeen bestämde man ett datum för bröllopet, oftast inom ett år. Därför sa Yeshua: ”Den dagen eller stunden känner ingen – inte änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Var på er vakt och håll er vakna, för ni vet inte när tiden är inne. Det är som när en man reste bort och lämnade sitt hus och gav sina tjänare ansvar, var och en för sin uppgift. Portvakten befallde han att vara vaken. Var därför vakna! Ni vet inte när husets herre kommer, om det blir på kvällen eller vid midnatt eller när tuppen gal eller på morgonen. Se upp så att han inte plötsligt kommer och finner att ni sover. Och vad jag säger till er, det säger jag till alla: Håll er vakna!" Mark 13:32-37.

 Liksom de 10 jungfrurna var tvungna att ha sina lampor brinnande, visste alla i Galileen att brudgummens fader alltid skulle låta sonen hämta sin brud nattetid. Dagtid behövs inga brinnande lampor! Därav Pauli ord i 1 Tess 5:2 ”Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten.”

 När fadern till slut befaller sin son att hämta sin brud, så är det första han gör att greppa sin shofar och väcka sina vänner. “Med starkt basunljud ska han sända ut sina änglar, och de ska samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ände till den andra.” Matt 24:31. 

 När följet kommit fram till brudens hem och de (5 förståndiga jungfrurna, d.v.s. halva kristenheten) har gått ut för att möta honom, sker detta: Brudgummens vänner sätter ned en bärstol på marken framför bruden för henne att sätta sig på och bli buren ända hem till brudgummens faders hus. Folket i Galileen kallade detta för att: “flyga bruden hem till faderns hus”! Eller med apostelns ord: “När en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då ska Herren själv komma ner från himlen, och de som har dött i Kristus ska uppstå först. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp blandskyar tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så ska vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord.” 1 Tess 4:16-18.

 Sedan vidtar Lammets bröllopsmåltid i en vecka i det himmelska Paradiset! Medan vi firar Lammets bröllop, verkställs Guds vredesdomar på jorden. “Hade inte den tiden förkortats skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull, kommer den tiden att förkortas.” Matt 24:22. Bruden är dessa utvalda!

 “För se, Herren kommer ut ur sin boning för att straffa jordens invånare för deras missgärning. Jorden ska blotta sina blodskulder och inte längre dölja sina dräpta.” Jes 26:21. Betänk allt oskyldigt blod som har spillts genom den s.k. “fria aborten”! Ja, Gud kommer att hämnas allt det onda som har skett!

 Rom 5:9 säger: ”När vi nu har förklarats rättfärdiga genom hans blod, hur mycket mer ska vi då inte genom honom, bli frälsta från vredesdomen?” 

”Vi väntar på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda: Jesus, som räddar oss från den kommande vredesdomen.” 1 Tess 1:10. 

“Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen utan till att vinna frälsning genom vår Herre Jesus Kristus.” 1 Tess 5:9.

 De som inte ville bli Jesu brud, men även de 5 oförståndiga jungfrurna, kommer inte att kunna komma in i bröllopssalen, för när dörren väl har stängts kan inga fler komma in! “Men när de hade gått i väg för att köpa kom brudgummen, och de som var redo gick med honom in till bröllopsfesten. Och dörren stängdes. Till slut kom de andra jungfrurna tillbaka och sa: Herre, Herre, öppna för oss! Men han svarade: Jag säger er sanningen: Jag känner er inte. Håll er därför vakna, för ni vet inte vilken dag eller timme han kommer.” Matt 25:10-13.

 Nu väntar du kanske på att jag ska svara på frågan: När sker uppryckandet? Före-, i mitten av-, eller efter vedermödan? Det kan ingen veta, lika lite som dagen för Jesu återkomst. Vad jag däremot kansäga, är vid vilken biblisk händelse som uppryckandet sker. Det kommer att ske när de två vittnena i Upp 11:1-12 blir uppryckta. För enligt 11:4 betyder de två vittnena två saker. “Dessa är de två olivträden och de två ljusstakarna som står inför jordens Herre.” Uttydningen av dessa symboler finns i Sakarja 4:11-14 “Jag frågade honom: ”Vad betyder dessa två olivträd till höger och till vänster om ljusstaken?” Och jag frågade honom igen: ”Vad betyder de två olivkvistarna intill de två gyllene rännor där den gyllene oljan rinner ner?” Då sa han till mig: ”Förstår du inte vad de betyder?” Jag svarade: ”Nej, min herre.” Då sa han: ”Dessa två är de smorda som står inför hela jordens Herre.”

Enligt Upp 1:20 är ljusstaken en symbol på en församling. Lägger vi då ihop Upp 11 + Sak. 4 och Upp. 1, får vi tillsammans att de två vittnena är dels två personer och dels två församlingar. De två personerna är sannolikt Enok och Elia, för båda gjorde himmelsfärd utan att först dö. Alltså har de kvar var sin död att genomgå, enligt Hebr 9:17. De två församlingarna är den messiastroende judiska församlingen, respektive den församling som består av frälsta hedningar/ickejudar. Allt enligt Rom. 11:17-24. Dessa två församlingar med var sin respektive ledare, Elia och Enok, utgör tillsammans den segervinnande Församlingen, Bruden, Lammets Hustru!

När vi har fått var sin Messiashäst och lärt oss att rida på den, är det dags för Jesu återkomst, Messias ankomst! “De himmelska härarna följde Honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent linne.” Upp 19:14. Vilken dag det ska bli! Hall El uYah!