Är du grundligt undervisad i Lagen, Torahn?

“När Jesus steg ur båten såg han en stor skara människor. Han förbarmade sig över dem, för de var som får utan herde, och han undervisade dem grundligt.” Markus 6:34. Vad undervisade Jesus grundligt människorna i? Grekisk filosofi? Romersk retorik? Österländsk vishet? Fädernas stadgar? Nej, självklart inte. Vad var det då han undervisade dem i? Jo, samma sak som Paulus blev grundligt undervisad i vid Gamalies fötter: "Jag är jude, född i Tarsus i Kilikien och uppvuxen här i staden. Vid Gamaliels fötter blev jag grundligt undervisad i våra fäders Lag,….” Apg 22:3.

Det var just denna grundliga undervisning i Guds Lag, Torahn, som gjorde att Paulus blev utvald av Yeshua att bli hedningarnas apostel. Likadant är det idag. För enligt Bibeln ska präster och pastorer, undervisa folket/församlingen i den lag som är den mest rättfärdiga som finns! “Finns det något annat stort folk som har stadgar och föreskrifter som är så rättfärdiga som hela denna lag som jag i dag lägger fram för er?” 5 Mos 4:8. Svar: nej det finns det inte. Därför sa Han i Bergspredikan att vi skulle först och främst: “söka Guds rike och hans rättfärdighet.” Matt 6:33. Hur gör man det? Jo, genom att söka reda på vad Gud säger i sin rättfärdiga Lag, är ett rättfärdigt liv och leverne! Så enkelt är det. Men då måste man ödmjuka sig och läsa hela Lagen, och speciellt 3 Mosebok och 4 Mosebok, inte bara en gång utan flera gånger. Inte bara läsa igenom, utan studera noga vad dessa böcker säger är ett rättfärdigt liv och leverne i Guds ögon!

Därför är det oerhört viktigt att Församlingen undervisas i Lagen och predikas om för människor utanför Guds rike, så de har fått veta vad det är som gäller. Då först kan den helige Ande ge dem syndanöd när de medvetet bryter mot den lag de har fått höra predikas. Allt annat vore ohederligt av Gud! För synd är överträdelse av Lagen, enligt 1 Joh 3:4. Därför kan inte den helige Ande överbevisa en person “om synd, rättfärighet och dom” (Joh 16:8) om denne inte fått veta vad som är synd enligt Lagen.

Dessutom är det ju denna Lag som Yeshua ska döma alla efter på domens dag! Det är detta som Jesus menar i Joh 12:48 “det ord som jag har talat ska döma honom på den yttersta dagen.” I det sammanhanget tänker minst 95% av alla kristna enbart på vad Jesus citeras i evangelierna. Men Han är ju Guds Ord enligt Joh 1:1 och Upp 19:13. Alltså menar Yeshua även Mose Lag naturligtvis. Den ska vittna mot var man och kvinna på domedagen. Han är dessutom den “Lag som brinner i eld på HERRENS högra sida”, enligt 5 Mos 33:2. Jesus är den levande, brinnande Torahn!

Därför inleds Psaltaren med en lovsång till Lagen: “Salig är den som inte följer de gudlösas råd, som inte går in på syndares väg och sitter bland föraktare, utan har sin glädje i Herrens undervisning. (Det hebreiska ordet Torah "lära", "undervisning" syftar på allt som Gud lär och undervisar om i sitt ord) och begrundar (annan översättning: "läser upp", under antiken läste man även ensam alltid högt), hans ord både dag och natt. Han är som ett träd, planterat vid vattenbäckar, som bär sin frukt i rätt tid och vars löv inte vissnar, och allt han gör lyckas väl.” Psalm 1:1-3. För att inte tala om Psalm 119 som är en enda lång lovsång till Guds rättfärdiga Lag! I 176 verser förklarar David på olika sätt hur oerhört kär han hade Guds Lag, hans undervisning om rätt och rättfärdighet, och vilka enorma fördelar han fick av sina dagliga studier av Guds lag. T.ex. vers 97—104 “Vad jag älskar din undervisning! Hela dagen begrundar jag den. Dina bud gör mig visare än mina fiender, de är hos mig för evigt. Jag är klokare än alla mina lärare, för jag begrundar dina vittnesbörd. Jag förstår mer än de gamla, för jag håller dina befallningar. Jag håller mina fötter borta från varje ond väg för att följa ditt ord. Jag viker inte från dina domar, för du undervisar mig. Vad ljuvligt ditt ord är på min tunga, sötare än honung i min mun! Av dina befallningar får jag förstånd, därför hatar jag lögnens alla vägar.”

Herren sa i Matteus 23:2-3 "De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Allt som de lär er ska ni därför göra och hålla.” Hur många kristna och kyrkor lyder denna befallning? Nästan ingen! Varför sa han det? Jo: “De ska lära mitt folk att skilja mellan heligt och oheligt och undervisa dem om skillnaden mellan orent och rent. I rättstvister ska de uppträda som domare och ska döma efter mina bud. Mina lagar och stadgar ska de iaktta vid alla mina högtider, och mina sabbater ska de hålla heliga.” Hes 44:23-24.

Istället har de flesta kristna och kyrkor gjort samma fel som Herren anklagar Israels präster för i Hes 22:26 ”Prästerna kränker min lag och vanhelgar mina heliga ting. De skiljer inte mellan heligt och oheligt och undervisar inte om skillnaden mellan rent och orent. De blundar för mina sabbater, och så blir jag vanhelgad mitt ibland dem.”

Man kan även citera Sefanja 3:4 som en bild på dagens kristenhet: ”Hennes profeter är skrävlare, trolösa män. Hennes präster vanhelgar det som är heligt och gör våld på lagen.” Istället hade de fått order om att ”lära Israels barn alla de stadgar som HERREN har kungjort för dem genom Mose.” 3 Mos 10:11.

Våra präster och pastorer borde vara som Levis präster i Malaki 2:5-7 ”Mitt förbund med Levi var liv och frid, och jag gav honom det för att han skulle vörda mig. Han vördade mig och bävade för mitt namn. Sann undervisning var i hans mun, ingen orätt fanns på hans läppar. I frid och uppriktighet vandrade han med mig, och han omvände många från deras missgärningar. För prästens läppar ska bevara kunskap, och man ska hämta undervisning från hans mun, eftersom han är en budbärare från Herren Sebaot.

Men tyvärr har det blivit som i de efterföljande verserna: ”Men ni har vikit av från vägen, ni har fått många på fall genom er undervisning. Ni har fördärvat förbundet med Levi, säger Herren Sebaot. Därför har Jag också gjort er föraktade och förnedrade inför hela folket, för ni har inte hållit er till mina vägar utan varit partiska när ni undervisar.” Malaki 2:8-9. Att vara partisk i vår tid är att vara ”politiskt korrekt”, PK.

Det är alltså Herren, Jesus, som har ”gjort oss föraktade och förnedrade inför hela det svenska folket!”Se bara på Knutby t.ex! Det beror på att vi har ”vikit av från Lagen genom vår undervisning” genom att predika: ”allt är bara nåd”, ”Lagen är uppspikad på Jesu kors”, (Jasså, var det inte våra skuldebrevsom Jesus spikade upp? Jo, det var det enligt Kol 2:14!) ”10 Guds bud gäller inte längre”, o.s.v! Inte undra på att människor finner oss irrelevanta. Vi har ju inget omvändelsebudskap längre! Vad är det för mening att bli kristen om man ändå kan fortsätta att leva som syndare när man inte behöver frukta någon dom! Som det var på Hoseas tid, så är det idag hos oss: ”Hör Herrens ord, Israels folk! Herren väcker talan mot landets invånare, ty ingen trofasthet och ingen kärlek och ingen kunskap om Gud finns i landet. Förbannelser och lögner och dråp och stölder och äktenskapsbrott breder ut sig, blodsdåd följer på blodsdåd. Därför sörjer landet, alla som bor där tynar bort, också markens djur och himlens fåglar, och fiskarna i havet dör. Men ingen må anklaga, ingen må förebrå den andre, det är dig jag anklagar, präst.” Bibel 2000.

Nej, det som behövs är apostlar, profeter, evangelister, herdar, lärare och vanliga kristna, som likt Pinehas nitälskar/ivrar för Lagen. ”Och se, då kom en man av Israels barn och förde in bland sina bröder en midjanitisk kvinna inför ögonen på Mose och hela Israels menighet, medan de stod och grät vid ingången till uppenbarelsetältet. När Pinehas, son till Eleasar, son till prästen Aron, såg detta, steg han upp i menigheten och tog ett spjut i handen, följde efter den israelitiske mannen in i tältet och genomborrade dem båda, såväl den israelitiske mannen som kvinnan, henne genom hennes underliv. Då upphörde hemsökelsen bland Israels barn. Men de som omkom genom hemsökelsen utgjorde 24000. Herren talade till Mose. Han sa: "Pinehas, son till Eleasar, son till prästen Aron, har vänt bort min vrede från Israels barn, genom att han har nitälskat bland dem så som jag nitälskar. Därför har jag inte i min nitälskan utrotat Israels barn. Säg därför: Se, jag sluter med honom ett fridsförbund. För honom och för hans avkomlingar efter honom ska detta vara ett förbund till ett evigt prästämbete, eftersom han nitälskade för sin Gud och bringade försoning för Israels barn." 4 Mos 25:7-13. (Naturligtvis ska vi inte använda fysiska vapen som Pinehas gjorde. Vi ska använda andliga vapen.)

Ännu långt in i det nya förbundets tid ser vi i Apg 21:20 att “det finns tiotusentals bland judarna som har kommit till tro, och alla håller de strängt på Lagen.” Även Upp 14:12 säger att “Här visar sig de heligas uthållighet: de håller fast vid Guds bud OCH tron på Jesus.”

Men i tidens slutskede ska många andliga ynkryggar som inte har vågat stå upp för “allt Guds ord” (Ords 30:5, 2 Tim 3:16-17) komma att bli de första som döms av Jesus/Guds Ord, enligt Upp. 21:8 “Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna och de sexuellt omoraliska, ockultisterna, avgudadyrkarna och alla lögnare, de ska få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden."

Kjell Sjöberg skrev två böcker som handlar om detta: “Gud ska styra Sverige”, respektive “Den profetiska församlingen”. Kjell förespråkar inte teokrati med att säga att “Gud ska styra Sverige”. Vad han menar är att i och med att “Han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus” Ef 2:6 som är “på Guds högra sida i himlen, högt över alla härskare, makter, krafter och herradömen och alla namn som kan nämnas, inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande. Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvud över allting gav han till församlingen som är hans kropp, fullheten av honom som uppfyller allt i alla”, Ef 1:20-23, så har vi både mandat och makt att med våra böner i samarbete med Guds Ande, avsätta och tillsätta konungar när de stiftar lagar som är direkt antikristliga, laglösa (torah-lösa) och djupt omoraliska. 

 Vi ser i Apg. vad apostlarna gjorde när de hotades med antikristliga förbud. De samlades i bön och ropade till Gud och citerade hans ord ur Psalm 2 (som är en profetisk psalm om kommande antikristliga tider, då som nu!) Efter några centrala verser ur Psalm 2 bad de: “Herre, se hur de hotar oss! Hjälp dina tjänare att frimodigt förkunna ditt ord, genom att du räcker ut din hand och låter helande, tecken och under ske genom din helige tjänare Jesu namn." Apg 4:29-30. När de hade ropat färdigt “skakade platsen där de var samlade, och de uppfylldes alla av den helige Ande och förkunnade Guds ord med frimodighet.” v. 31.

 Den profetiska tjänsten/ämbetet är reglerad i Jeremia 1:9-10 ”Se, jag lägger mina ord i din mun. Jag sätter dig i dag över folk och riken för att rycka upp och bryta ner, förgöra och fördärva, bygga upp och plantera.” Profeten är satt ÖVER folk och riken! När han/hon hör ett ord från HERREN ska det proklameras ut över den folket, riket, situationen, och så vidare. Vi ser detta mönster redan i Samuelsböckerna att det var en profet (Samuel) som tillsatte och avsatte konungar (Saul resp. David). Det var en profet (Gad) som rådde David att fly till Herets-skogen. Samme profet tillrättavisade kungen (David) för hans missgärningar och uttalade konsekvenserna de skulle få. Det var en profet (Natan) som både smorde Salomo till kung och bekräftade hans planer på tempelbygge, osv. Profeten Elia gick till storms mot korruption i maktens korridorer och mot det religiösa avfallet. Profeten Elisa är väl mest känd för att ha gjort dubbelt så många underverk än vad Elia gjorde, samt att han hade en profetisk underrättelsetjänst i den israeliske kungens tjänst.

 Även i det nya förbundets tid ser vi hur profeten Johannes döparen uttalade sig i politiska frågor när “han tillrättavisade landsfursten Herodes för sitt förhållande med sin brors hustru Herodias och för allt annat ont som han hade gjort.” Luk 3:19. 

 Men, allt detta är helt beroende på vår lydnad! Inte förrän “trons lydnad” (Rom 1:5) har “kommit till fullt välde hos oss, i församlingen, är vi redo att näpsa all annan olydnad”, enligt 2 Kor 10:4-6. “Vapnen vi strider med är inte köttsliga utan har kraft från Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig mot kunskapen om Gud. Vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus, och vi är beredda att straffa all olydnad, så snart er lydnad blivit fullständig.”

 Vad är det då för en lydnad som först måste ha blivit fullständig hos oss, innan vi kan näpsa, straffa, tillrättavisa all olydnad utanför församlingen? Det handlar om att följa apostlarnas lära, enligt Apg 2:42. Vilken var deras lära? Det var toralydnad, dvs att fira alla HERRENS högtider, skilja på heligt och oheligt, rent och orent, ha en biblisk sexualmoral och beflita sig om att göra goda gärningar. Inte för att bli frälst, det visste de att de redan var av nåd, inte genom gärningar, men för att fungera som ljus och salt i samhället. Se Matt 5:16, Apg 9:36,  Ef 2:10, Kol 1:10, 1 Tim 5:10, 1 Tim 5:25, 1 Tim 6:18, Titus 2:7, Tit 2:14, Tit 3:8, Tit 3:14, Hebr 10:24, 1 Petr 2:12, 

 Vi ser detta i prästernas och leviternas undervisningsuppdrag. Se Hes 44:23-24, (22:26), Malaki 2:6-9, (Sef 3:4) och jämför det med Herrens egna ord om saken i Matt. 23:2-3!

Kommentarer

30.10.2020 08:38

David

Tack Gud för älskade broder Olof !
Må du fortsätta välsigna honom i Herren Yeshuas heliga namn. Amen

ALL ÄRA TILL GUD ( Upp 4:12 )