Jul varje fredag!

Varför inte fira jul varje fredag?

Kyrkans officiella motivering till att inte fira sabbat utan helighålla söndagen i stället, är att Jesus uppstod från de döda en söndag. Visst gjorde han det, men att av den anledningen instifta en ny både sabbatsdag och högtid, är helt fel. För med samma logik borde Kyrkan även fira Påsk varje torsdag, för Jesus dog en torsdag. Med samma logik borde Kyrkan även fira Jul varje fredag, för Jesus föddes enligt Kyrkan, en fredag. Ser du det ologiska i Kyrkans olika hantering av Jesu födelse och Jesu död, respektive Jesu uppståndelse?

Med denna jämförelse blir det tydligt att Kyrkan fokuserar ensidigt på Jesu uppståndelse för att motivera en ny sabbatsdag och högtid. Herrens uppståndelse är förvisso inte att förringa, den är till ”vår rättfärdiggörelse”, enligt Rom 4:25, men som sagt, den var aldrig tänkt att bli den nya sabbatsdagen eller en ny högtid. Jesu uppståndelse, som ”förstlingen av de insomnade”, enligt 1 Kor 15:20, firas redan i form av förstlingsfruktens högtid, se 3 Mos 23:10-11. Den firas en gång om året, liksom alla andra högtiderna firas endast en gång per år. Varför då fira Jesu uppståndelse 52 gånger per år? Är Jesu uppståndelse 52 gånger viktigare än hans död? 52 gånger viktigare än hans födelse? Och i ärlighetens namn dessutom, hur mycket predikas det om just Jesu uppståndelse varje söndag i kyrkorna? Väldigt lite!

Nej, vi måste återgå till den ursprungliga ordningen på detta område. Vi måste ”fråga efter de urgamla stigarna, den goda vägen och vandra på den”, enligt Jer 6:16. Det var ju det som Johannes döparen predikade om inför Yeshuas första ankomst: ”En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom!” Det har nu gått nästan 2000 år sedan dess vilket har hunnit göra Herrens raka stigar igenvuxna och krokiga. Därför är det dags att göra detta profetord aktuellt igen och be med Davids ord: ”HERRE, visa mig dina vägar, lär mig dina stigar”, Ps 25:4. Även Hebréerbrevets författare tar upp samma tema och visar på sambandet mellan rätt teologi och frisk trosvandring: ”Gör stigarna raka för era fötter, så att den fot som haltar inte går ur led utan i stället blir botad.” Hebr 12:13.