“Begär av mig ett tecken nerifrån djupet,” Jesaja 7:11.

På lördagskvällen (19 mars 2016) inträffade ett jordskalv i Bottenviken sydost om Piteå - det största i området på hundra år, enligt Svenska nationella seismiska nätet. Enligt Earthquake Track hade skalvet sitt epicentrum på 14 km djup, cirka 4 mil ut i Bottenviken mellan Piteå och Skellefteå. Det inträffade klockan 22.55, varade i ungefär 30 sekunder och hade en magnitud av 4,1 på Richterskalan. I lördags kväll, kl 22.55, (den 20/3 egentligen, enligt Guds sätt att se på saken), utlöstes en jordbävning på 14 km:s djup 5 mil öster om Piteå i Bottenviken. Den kändes ända ner till Umeå och säkert ännu längre söderut. När jag den dagen skulle läsa i Lars Enarsons Daily Bread, dess profettext för den 20/3, så är det Jesaja 7, där det i vers 11 talas om att HERREN uppmanade kung Ahas att “begära ett tecken från Herren nerifrån djupet". Visst är det märkligt? Märkligt är det också att Kent Gunnarsson predikade i Granö Pingstförsamling i Vindelns kommun, Vb, den söndagen en predikan med titeln “Inre och yttre jordbävningar”. Det stämmer framför allt med vad samen Gösta profeterade under Sverigebönens möte 15/9 2015 på Trunnagården. Ett utdrag av hela profetian lyder så här:  “Det kommer en profetisk tid över Sverige, när jag låter mina tjänare profeterna träda fram från sina platser, där jag utrustat dem. Jag håller dem avsidestagna tills min tid, utrustning och plan för dem är inne för deras profetkallelse i Sverige. Jag ska låta mina tjänare profeterna inta varje stad, samhälle och glesbygd utöver hela landet. De kommer att få förhandsinformation om vad som kommer att hända i landet. Norra Sverige kommer att beröras starkt av väckelsen. Glesbygdens städer, byar och samhällen kommer att bli en välsignelse för övriga landet. Orter som människor inte hört talas om kommer att stå i centrum för väckelsen. Väckelsen kommer inte att komma över landet som människor tänkt ut. Den kommer på det sätt jag vill och efter min plan.”

Kjell Sjöberg brukade säga att den helige Ande ruvar över väckelsearvet i Sverige, för att kläcka det till liv igen. Det tror jag är sant. Väckelsearvet i Norrbotten och Västerbotten är stort och rikt. Vi har till exempel Carl-Olof Rosenius från Lövånger, Lars Levi Laestadius från Jäckvik/ Arjeplog, och i vår tid Gösta Öman från Roknäs utanför Piteå, Bill Stenberg från Luleå, Linda Bergling från Luleå, Gerd Pettersson Ebegård från Vidsel, med flera. Dessutom ligger det flera väckelsebetonade församlingar väster om jordbävningens epicentrum: t.ex. Betel i Rosvik och Byske Fria församling. Norr om jordbävningen ligger Över Soppero där Den Gode Herdens församling ligger. Den orten har blivit utsedd som en nationell böneplats för väckelse i Sverige!

Låt oss tacka Gud för denna profetiska jordbävning som inte förorsakade någon materiell skada men skakade om oss andligen i stället. Låt oss be att Sveriges rika väckelsearv får kläckas till nytt liv och bli till Sveriges räddning!

Olof Amkoff, Umeå.